ترمزخودرو

سیستم ترمزEBD چیست؟ چه وظیفه ای دارد؟

قبل از آشنایی با سیستم ترمزEBD بخوانیم: اصل ایمنی رانندگی به عنوان یک اصل اساسی در صنعت خودرو، مورد توجه بوده و هست. این اصل که تمرکز اصلی صنعت خودروسازی به شمار می رود، به وسیله قطعات خودرو تعریف می‌شود؛ به همین منظور تولیدگران هزینه‌های گزافی را بر عهده می‌گیرند تا حتی ارزان‌ترین خودروها نیز از ایمنی کافی برخوردار باشند. در این میان، برخی از قطعات هستند که نقش بیشتری در حفظ ایمنی راننده و سرنشینان ایفا می‌کنند؛ مانند ترمز خودرو.

سیستم ترمزEBD و وظیفه آن

در بحث از اجزا و انواع این سیستم کلیدی، توجه‌‎ شما را به سیستم ترمزEBD جلب می‌کنیم. می‌دانید که سیستم‌های ترمز abs سبب شده تا از خطرات متعدد جلوگیری شده و خودروها به شیوه‌ای امن متوقف شوند. آنچه اهمیت دارد این است که این عملکرد ترمزهای ضدقفل با وجود کمک ترمز EBD افزایش یافته و باعث شده تا صحبت از ایمنی چندبرابر خودروها در میان باشد.

Electronic Brake force Distribution که به اختصار، EBD نامیده می‌شود، یکی از موفق‌ترین اصلاحات اخیر سیستم ترمزهای abs است که به توزیع نیروی ترمز بین چرخ‌های خودرو می‎پردازد. این کمک ترمز وظیفه دارد به شیوه الکترونیکی توزیع نیرو را انجام دهد تا نیروی ترمز میان تمامی چرخ‌ها به نسبت مساوی تقسیم شود؛ در نتیجه در موقعیت‌های خطرناک، ترمزها به شکلی موثر عمل می‌کنند، خودرو به راحتی کنترل شده و ایمنی راننده نیز حفظ می‌شود.

سیستم ترمزEBDبه عبارت بهتر از آنجا که در حالت عادی، چرخ‌های جلویی به دلیل ترمزهای جلو نیروی زیادی را متحمل می شوند، چرخ های عقب ممکن است به دلیل نبود نیروی کافی قفل شده و دچار لغزش شوند؛ اینجاست که ترمز EBD وارد عمل شده و نیروی لازم را به شکل یکسان به چرخ های عقب نیز می‌فرستد. در واقع اهمیت و وظیفه اصلی سیستم کمکی EBD در جایی است که این سیستم به هنگام شرایط نامناسب جاده‌ای، وجود بار اضافه یا تعداد بیشتر سرنشینان خودرو، می‌تواند از بروز آسیب جلوگیری کند. این ترمز کمکی می‌تواند در موارد یاد شده، کنترل هر یک از چرخ ها را به طور مجزا بر عهده بگیرد و با توزیع نیروی یکسان بین چرخ‌ها، مانع از تغییر مسیر یا لغزش خودرو شود.

سیستم ترمزEBDمزایای ترمز EBD

– برتری در راندمان و کارایی نسبت به دیگر سیستم‌ها

– توقف بهتر و سریع‌تر خودرو

– کنترل خودرو به وسیله ایجاد تعادل در چرخ‌ها

– کاهش آسیب ها و حوادث جاده‌ای

– کاهش فاصله ترمزگیری در مقایسه با abs

– به حداقل رساندن ترمزهای سخت و دشوار

اجزای سیستم ترمزEBD

به جهت سخت افزاری می‌توان این قبیل از قطعات این ترمز کمکی را مشابه سخت افزارهای ترمزabs  دانست. برای اینکه EBD بتواند عملکرد مطلوبی داشته باشد، وجود چندین قطعه که سه مورد آنها از قطعات اصلی محسوب می‌شوند، لازم است.

1) کامپیوتر خودرو (ECU)

وظیفه دارد با دریافت داده از سنسورهای سرعت، میزان چرخش و حرکت چرخ‌ها را محاسبه کند؛ سپس با به کار گرفتن واحدهای تقویت کننده، مقدار نیروی مناسب را سمت چرخ‌ها روانه کند.

سیستم ترمزEBD2) سنسورهای ترمز

دریافت داده ها مبنی بر حرکت و شتاب چرخ ها توسط سنسورهایی از جمله سنسور سرعت، شتاب خطی و انحراف انجام می‌شود. سنسورهای یاد شده با بررسی و اندازه گیری های لازم، برآورد کلی از سرعت و حرکت چرخ‌ها به دست می‌آورند و مقدمات لازم برای ترمزگیری سهل و آسان را فراهم می‌کنند.

3) واحد تقویت کننده هیدرولیکی:

این قطعه که کنترل روغن ترمز و بررسی میزان فشار آن در مدارهای هیدرولیکی را بر عهده دارد، اطلاعات پردازش شده را از کامیپوتر دریافت و به سوپاپ‌ها انتقال می دهد.

از دیگر اجزای این سیستم هوشمند می توان به

– دیسک یا روتور ترمز

– سیم و اتصالات

– رینگ

– توپی چرخ

– رله و…. اشاره کرد.

همچنین بخوانید:

علائم خرابی شمع خودرو

6 علت لرزش غیر عادی خودرو

با فالو کردن پیج اینستاگرام ما از تخفیف ویژه و عضویت در باشگاه مشتریان برخوردار شوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.