فنی خودرو, مقالات

همه چیز در مورد فن خنک کننده رادیاتور

فن خنک کننده رادیاتور

چنانچه رادیاتور خودرو مقدار مورد نیاز از هوای خنک را دریافت نکند، امکان گرم شدن بیش از اندازه‌ی آن و آسیب رسیدن به موتور وجود دارد.

فن خنک کنندۀ رادیاتور به عنوان یکی از اجزای اصلی رادیاتور، مسئول ورود هوای خنک به این قطعه می‌باشد؛ بنابراین اگر فن کارایی درستی نداشته باشد، سبب بروز مشکلات جدی به خصوص در موتور خودرو خواهد شد. در این مقاله، برخی از رایج‌ترین علائم آسیب‌دیدگی فن خنک‌کنندۀ رادیاتور را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

با شناسایی این علائم، بدون شک می‌توان آنها را برطرف کرده و از ورود خسارت بیشتر به خودرو نیز جلوگیری کرد.

فن خنک کننده رادیاتورفن خنک کنندۀ رادیاتور چه کاری انجام می‌دهد؟

یک فن خنک کنندۀ رادیاتور که بین رادیاتور و موتور قرار دارد، هوای خنک را از طریق رادیاتور به موتور منتقل کرده و از این طریق به خنک شدن موتور کمک می‌کند.

فن رادیاتور اهمیت بسیار زیادی در بین قطعات خودرو دارد و اهمیت آن در هوای گرم یا رانندگی با حداکثر سرعت چند برابر نیز می‌شود.

کارکرد نادرست این قطعه در اولین مرحله به موتور آسیب رسانده و موجب داغ شدن آن می‌شود؛ موتور آسیب دیده نیز خود باعث از کار افتادن تمام خودرو می‌شود.

رایج‌ترین علائم خرابی فن خنک کننده رادیاتور

در ادامه به برخی از رایج‌ترین علائمی که به هنگام کارایی نادرست فن رادیاتور ممکن است با آنها مواجه شوید، پرداخته می‌شود.

الف) گرمای بیش از حد موتور:

در صورتی که موتور بیش از حد گرم شود، می‌تواند آسیب جدی به خودروی شما وارد کند و ناچار شوید هزینه‌های زیادی برای تعمیر آن پرداخت کنید.

یکی از اصلی‌ترین علائم خرابی فن خنک کنندۀ رادیاتور را باید گرمای موتور در نظر گرفت.

زمانی که این قطعه از کار بیفتد، قادر نیست هوای کافی را از طریق رادیاتور به موتور منتقل کند. این به معنای آن است که خنک کننده در هنگام حرکت خودرو کارایی خود در خنک کردن موتور را از دست می‌دهد.

این مسئله منجر به افزایش دمای موتور و در نتیجه گرمای بیش از حد آن خواهد شد که اگر مورد توجه راننده قرار نگیرد، در کوتاه‌ترین زمان خودرو را با خطر مواجه می‌کند.

باتوجه به آنچه گفته شد، اگر متوجه شدید که خودرو بیش از اندازۀ معمول داغ می‌شود یا اگر علائم دیگری را مبنی بر داغ شدن موتور مشاهده کردید، به احتمال زیاد فن رادیاتور به شکل درست کارایی ندارد و نیازمند آن است تا در اسرع وقت تعمیر شود.

ب) کاهش راندمان سوخت

چنانچه به دنبال آسیب یاد شده، موتور خودرو داغ شود، خودرو ناچار است برای خنک ماندن بیش از مقدار معمول سوخت مصرف کند.

در نهایت این امر سبب کاهش راندمان سوخت و افزایش هزینه‌های سوخت خودرو در دراز مدت خواهد شد.

ج) خروج دود از کاپوت

عدم کارایی فن خنک کنندۀ رادیاتور همچنین می‌تواند موجب خروج دود از کاپوت اتوموبیل شود.

این دود در اغلب موارد نشان از آن دارد که موتور بیش از حد گرم شده و با آسیبی جدی رو‌به‌رو شده است.

در صورت مشاهدۀ هریک از علائم یاد شده، سریعاً خودرو را برای تعمیر نزد یک تعمیرکار حاذق ببرید؛ چرا که در غیر این صورت، بیشترین خطرات روانۀ خودرو و راننده می‌شود.

 

فن خنک کننده رادیاتورسوالات متداول

چه چیز دیگری باید در مورد فن رادیاتور بدانیم؟

فن‌های رادیاتور علاوه بر نیاز به جریان هوای مناسب به ویژه هنگام داشتن حداکثر سرعت، به موارد دیگری نیز نیاز دارند که باید مورد توجه رانندۀ خودرو قرار بگیرد. یکی از این موارد،

نصب ایمن و مناسب فن در رادیاتور است. چنانچه فن‌های رادیاتور به شکل ایمن نصب نشده باشند، به عنوان کوچک‌ترین مشکل دچار تکان خوردن و لرزش می‌شوند.

این مسئله در دراز مدت موجب بروز آسیب‌های بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، لازم است توجه داشته باشیم که اگر خودرو بیش از یک فن خنک کننده دارد، ضروری است از کارایی تمام فن‌های موجود اطمینان حاصل کنیم.

اهمیت این مورد در جایی است که اگر یکی از فن‌ها خاموش باشد یا به درستی کار نکند، می‌تواند باعث داغی موتور شود و مشکلات بیشتری نسبت به گرم شدن بیش از حد خودرو ایجاد کند.

علت کار نکردن فن خنک کننده رادیاتور چیست؟

علل مختلفی وجود دارد که سبب می‌شود فن رادیاتور از کار بیفتد؛ در این بین اما برخی از رایج‌ترین دلایل را می‌توان شامل شکستگی فن و گرفتگی پره‌ها به دلیل تجمع خاک یا گرد و غبار دانست.

علاوه بر این سیم‌کشی‌های نامناسب و اتصالات نادرست را نیز می‌توان از دیگر دلایل برشمرد. از میان علل یاد شده، شایع‌ترین علت کار نکردن فن خنک کننده رادیاتور، شکستگی یا گرفتگی آن می‌باشد. با این وجود همانطور که اشاره شد،

در برخی موارد نیز ممکن است مشکل مربوط به سیستم سیم‌کشی خودرو باشد که خود می‌تواند از هرگونه مشکل یا آسیب از جمله ساییدگی سیم‌های داخل محفظه موتور و… ناشی شود.

دوام فن خنک کننده رادیاتور چه مدت است؟

دوام فن رادیاتور بستگی به نوع خودروی شما دارد اما به طور کلی، یک فن خنک کنندۀ رادیاتور می‌تواند بین پنج تا ده سال دوام داشته باشد.

https://vehiclefreak.com/bad-radiator-cooling-fan-symptoms/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.