ترمزخودرو, فنی خودرو, مقالات

نحوه‌ی کنترل و جلوگیری از خرابی ترمز خودرو

از مهم‌ترین اجزای یک خودرو می‌توان به ترمز خودرو اشاره داشت. ترمزها به راننده کمک می‌کنند تا قادر به کاهش سرعت خودرو باشد و آن را متوقف کند. علاوه بر این، ترمز یکی از تجهیزات ایمنی خودرو نیز محسوب می‌شود؛ زیرا در مواقع اضطراری به کمک راننده می‌آید. آیا تاکنون تصور کرده‌اید چنانچه حین رانندگی ترمزها از کار بیفتد، چه اتفاقی می‌افتد؟ در واقع می‌توان گفت چنین چیزی دور از احتمال است و شاید در موارد نادر اتفاق بیفتد. با این حال به عنوان یک راننده بهتر است برای بدترین اتفاقات آمادگی داشته باشید. در این مقاله، راجع به نحوه‌ی کنترل خرابی ترمز خودرو اطلاعاتی کسب خواهید کرد.

خرابی ترمز خودرو

وقتی ترمز خودرو حین رانندگی خراب می‌شود، چه باید کرد؟

باید بیان کرد که خودروهای مدرن از نظر فناوری، پیشرفته هستند و در بالاترین سطح از امکانات مطلوب قرار دارند؛ به همین علت نیز احتمال خرابی کامل ترمز، اتفاقی نادر و دور از ذهن شمرده می‌شود. در این میان حتی برخی از خودروهای لوکس وجود دارند که مجهز به فناوری ایمن هستند و در صورت بروز آسیب در ترمز، به راننده هشدار می‌دهند؛ اما بدانید که این مسئله به معنای مصون بودن سیستم ترمز از آسیب و خرابی نخواهد بود؛ چرا که در شرایط نامطلوب و آسیب‌پذیر، امکان غافلگیری رانندگان از جانب سیستم ترمز وجود دارد. برای متوقف کردن خودرویی که حین رانندگی دچار آسیب در ترمز شده است، نکات زیر به شما کمک فراوانی می‌کند.

۱- حفظ آرامش خاطر

قبل از هر چیز، نباید وحشت کنید؛ چرا که ترس از واقعه ممکن است به بدتر شدن وضعیت منجر شود. در عوض، باید آرامش خود را حفظ کرده و به این فکر کنید که با چه تدبیری از موقعیت پیش‌آمده خارج شوید.

٢- روشن کردن چراغ‌های خطر

بعد از حفظ آرامش و تسلط بر حرکت دادن خودرو، ضروری است چراغ‌های خطر را روشن کنید. علاوه بر آن، از طریق بوق نیز به سایر رانندگان هشدار دهید؛ چرا که از این طریق، متوجه خطر شده و به کمک شما خواهند آمد.

٣- کاهش تدریجی دنده

اگر تا بدین مرحله رفع خطر حاصل نشد، باید به کاهش تدریجی دنده به عنوان گزینه‌ی بعد فکر کنید. پس ضروری است در نهایت خونسردی پدال گاز را به درستی رها کرده، سپس دنده را کم کنید تا سرعت کاهش پیدا کند و بتوانید خودرو را در نهایت ایمنی به کنار جاده هدایت کنید.

۴- استفاده از ترمز دستی

چنانچه نتوانستید از طریق دنده سرعت خودرو را کاهش دهید، استفاده از ترمز دستی را به عنوان مرحله‌ی بعد مدنظر داشته باشید. همان‌طور که آگاه هستید، علاوه بر ترمزهای جلو و عقب، سیستم ترمز دیگری نیز به نام ترمز دستی در خودرو وجود دارد که در موقعیت ممکن، می‌تواند به کاهش سرعت خودرو کمک کند. البته باید دقت کافی داشته باشید تا هنگام داشتن سرعت بالا، از این ترمز استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است منجر به چرخیدن خودرو شود. بنابراین، تنها به هنگام داشتن سرعت کم، به فکر استفاده از ترمز دستی باشید.

۵- خروج از جاده

پس از کاهش سرعت خودرو، اولویت بعدی این است که به نحو ایمن از جاده خارج شوید. برای این کار لازم است از چراغ راهنما برای آگاهی سایر رانندگان مبنی بر اینکه قصد خروج از جاده را دارید، استفاده کنید. خودرو را به سمت شانه‌ی جاده هدایت کرده و در صورت نیاز، از ترمز دستی جهت کاهش سرعت خودرو استفاده کنید. در این گام باید اطمینان حاصل کنید که خودرو را با سرعت کم به بیرون از جاده هدایت می‌کنید. در نهایت، چراغ‌های خطر را روشن نمایید و از چراغ‌های جلو و بوق برای هشدار دادن به دیگر رانندگان غافل نشوید.

۶- خاموش نکردن موتور خودرو

به یاد داشته باشید که مرتکب این اشتباه بزرگ نشوید و موتور را قبل از توقف خاموش نکنید؛ زیرا با خاموش کردن موتور، اجزای مهمی از قبیل قدرت فرمان و ترمز را از دست خواهید داد. بنابراین، مطمئن شوید که موتور تا قبل از توقف خودرو روشن بماند.

٧- تماس جهت دریافت کمک

پس از هدایت خودرو به خارج از جاده و اطمینان از پارک ایمن، جهت دریافت کمک با افراد و نهادهای مربوطه تماس بگیرید. قبل از برقراری تماس، ضرورت دارد اطمینان حاصل کنید تا چراغ‌های خطر خودرو روشن باشند یا از علائم مخصوص جاده‌ای استفاده نمایید. همچنین از ایستادن در کنار خودرو خودداری نموده و مراقب ترافیک جاده باشید. پس از انجام این موارد، می‌توانید با امداد جاده‌ای یا نزدیک‌ترین مرکز خدمات تماس بگیرید. به یاد داشته باشید ممکن است برای کشیدن خودرو به یدک‌کش نیاز باشد؛ پس این موضوع را نیز مدنظر داشته باشید.

٨- بررسی ترمزها

پس از انجام معاینات، بایستی کارایی ترمزها توسط مکانیک متخصص مورد بررسی قرار گرفته و سپس تعمیرات لازم انجام شود. توجه داشته باشید اگر ترمزها پس از آسیب همچنان کارایی معمول و استاندارد خود را دارند، باز هم نباید بدون بررسی‌های لازم خودرو را به حرکت درآورد.

نحوه‌ی تشخیص خرابی ترمز

– دقت به صدا‌های خودرو

صداهای ناهنجاری که از خودرو به گوش ‌می‌رسد، می‌تواند از نشانه‌های رایج فرسودگی لنت‌های ترمز و نیاز به تعویض زودهنگام آن باشد. نادیده گرفتن لنت ترمز خود می‌تواند منجر به هزینه‌های گزاف تعمیر شود؛ چرا که به دلیل اهمیت لنت ترمز، احتمال آسیب رسیدن به دیگر قطعات نیز وجود دارد.

– لرزش پدال ترمز یا فرمان

اگر پدال ترمز یا فرمان خودرو با لرزش مواجه می‌شود، ممکن است ناشی از وجود آسیب در روتور باشد. بنابراین، به هنگام احساس لرزش در ناحیه‌ی فرمان یا پدال، فورا نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

– احساس بوی سوختگی

احساس بوی سوختگی از خودرو و ترمز، می‌تواند جزو اولین و رایج‌ترین نشانه‌ها مبنی بر وجود آسیب‌ در سیستم ترمز باشد. به طور کلی، این نشانه بر وجود اصطکاک در قطعات ترمز دلالت دارد.

– روشن شدن چراغ چک خودرو

چندین چراغ هشدار بر روی داشبورد خودرو مشاهده می‌شود که می‌تواند نشانه‌ی مهمی بر این باشد که سیستم ترمز آسیب دیده است. با روشن شدن چراغ‌های هشدار هرگز آن‌ها را نادیده نگیرید و جهت معاینه به متخصص مراجعه کنید.

– نشت روغن ترمز

وجود نشتی در سیستم روغن ترمز از دیگر نشانه‌های خرابی ترمز است که با کمی دقت، می‌توان از وجود آن در زیر خودرو و لاستیک‌ها مطلع شد؛ پس ضروری است همواره به روغن ترمز و امکان نشت آن توجه داشته باشید.

https://ackodrive.com/car-guide/car-brake-failure/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.