ترمزخودرو

کالیپر ترمز چیست؟ علائم خرابی کالیپر ترمز را بشناسیم

کالیپر ترمز از مهمترین اجزای سیستم ترمز به شمار می روند. این قطعات مثل یک گیره بر روی روتورهای ترمز قرار می گیرند و عمل متوقف کردن خودرو را فراهم می کنند. درون کالیپرها لنت های ترمز قرار گرفته‌اند که در انواع مختلف موجود هستند؛ لنت های ترمز ارگانیک که از ترکیب موادی مانند لاستیک و فایبرگلس ساخته شده اند. برخی دیگر از لنت ها از جنس فلز هستند و عمدتا نیز از آهن، فولاد و مس به دست می‌آیند و دسته دیگر نیز ساخته شده از سرامیک می ‌باشند.

زمانی که شما پدال ترمز را به سمت پایین فشار می دهید تا خودرو را متوقف کنید، فرایندی رخ می دهد که شما را به خواسته تان می رساند. در واقع با فشار دادن پدال، روغن ترمز از سیلندر اصلی جاری شده و فشار هیدرولیکی بر پیستون های کالیپر وارد می شود. پس نتیجه چنین است که لنت ترمز در تماس و اصطکاک با روتور قرار می گیرد و در نهایت، سبب کندی حرکت خودرو و متوقف کردن آن می شود.

اهمیت کالیپر ترمز

همان طور که اشاره شد، کالیپرها با فشار هیدرولیکی در شرایطی که چرخ ها در حال حرکت هستند و موتور نیز به دلیل متصل بودن به چرخ ها حرکت می کند، فرایند توقف را فراهم می کنند؛ پس اینجاست که می توان به اهمیت این عبارت که ” کالیپرها از مهمترین اجزای سیستم ترمز هستند” پی برد. بدون وجود این قطعه سیستم ترمز کارایی درستی ندارد و می تواند ایمنی راننده و سرنشینان را به خطر بیاندازد؛ در نتیجه لازم است به بررسی منظم این سیستم توجه داشته و نسبت به تعویض آنها در فواصل زمانی مشخص شده، جدی باشید.

کالیپر ترمزطول عمر کالیپر ترمز

هر کدام از اجزای مختلفی که در سیستم ترمز قرار گرفته اند، طول عمر مخصوص به خود را دارند. طول عمر هر قطعه بسیار اهمیت دارد؛ زیرا نشان دهنده دوام آن قطعه است و در صورت به پایان رسیدن این مدت، قطعه دیگر نمی تواند کارایی سابق خود را داشته باشد. به عنوان مثال، لنت های ترمز بسته به عادت و نحوه رانندگی افراد، تقریبا باید در 65000 کیلومتر یا بیشتر تعویض شوند. کالیپرها نیز با توجه به دوامی که معمولا از خود نشان می‌دهند، باید هر75000 کیلومتر مورد تعویض قرار بگیرند. توجه داشته باشید، طول عمر یاد شده تنها یک عدد است؛ بنابراین چیزی که بیشتر از این اعداد اهمیت دارد، نحوه رانندگی و میزان توجه شما به خودرویتان است که می تواند این مدت زمان را کوتاه‌تر یا طولانی‌تر کند.

دلایل آسیب دیدگی کالیپر

با وجود استحکامی که کالیپرها دارند، گاهی دلایلی موجب می شوند زودتر از آنچه که فکرش را کرده‌اید،  ناچار شوید این قطعه کاربردی را تعویض کنید. در این مسئله، سه دلیل رایج زیر را می توان برشمرد:

1) استفاده از روغن ترمز قدیمی و نامرغوب

2) فرسوده شدن لنت ترمز بر اثر عوامل گوناگون خارجی و یا به دلیل عدم مرغوبیت

3) فرسایش سریع کالیپر به دلیل وجود عوامل خارجی مانند رطوبت، دود، گرد و غبار و….

کالیپر ترمز

نشانه های تعویض کالیپر

1) نشت روغن ترمز

2) کشیده شدن خودرو به طرفین

3) شنیده شدن صداهای غیرمعمول

4) لرزش خودرو هنگام رانندگی

5) مشاهده ارتعاش در پدال

ترجمه شده از سایت:

https://www.landroversantafe.com/what-is-a-brake-caliper-santa-fe-nm/

https://www.howtosucceedbroadway.com/how-to-diagnose-a-bad-brake-caliper/

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.