ترمزخودرو

تسمه تایم چیست؟ چه زمانی باید آنرا تعویض کرد؟

تسمه‌ تایم یا  timing beltکه اولین بار در سال ۱٩۴۵ مورد استفاده قرار گرفت، به قطعه پلاستیکی کاربردی که عمدتا از جنس پلی‌اورتان یا نئوپرن است، گفته می‌شود. این قطعه وظیفه دارد سرعت ایجاد شده بین دو قطعه اصلی دیگر خودرو، یعنی میل سوپاپ و میل لنگ را یکسان و هماهنگ کند؛ با این کار سوپاپ های پیشرانه تحت کنترل درآمده و می شود امکان باز و بسته شدن آنها را در هر چرخش میل لنگ، به کمک تسمه تایم فراهم کرد. این فرایند، وظیفه اصلی و متداول تسمه تایم در برخی از پیشرانه هاست؛ اگر بخواهیم سایر وظایف تسمه تایم در دیگر طراحی های پیشرانه را نیز متذکر شویم، باید به چرخاندن قطعاتی مانند پمپ روغن و پمپ آب اشاره داشته باشیم.

در گذشته اکثر تسمه تایم ها از جنس زنجیر بودند نه پلاستیک؛ همین نوع طراحی موجب شده بود تا هنگام کار کردن پیشرانه، سروصدای بسیار زیادی حین چرخش میل لنگ و میل سوپاپ ایجاد شود و به عبارت دیگر،  پیشرانه به طور سنگین کار کند. وجود این عیب در طراحی های سابق تسمه تایم، باعث شد تسمه های پلاستیکی دندانه دار با الیاف کششی از جنس کولار و فایبرگلس که هزینه کم اما بازدهی بیشتری نسبت به تسمه های فلزی داشتند، جایگزین این قطعات شوند. آنچه که امروزه حتی نیاز به دقت دارد، آن است که رانندگان بتوانند به تفاوت‌های کیفی بین تسمه و زنجیر تایم پی ببرند و بسته به نوع موتور خودرویشان، از این دو استفاده کنند.

 چند نشانه برای تعویض تسمه تایم خودرو

1- آلودگی صوتی موتور

یکی از موارد متعددی که با شنیدن صداهای گوناگون از موتور خودرو می تواند به ذهن راننده کاربلد خطور کند، خرابی تسمه تایم می باشد. از آنجا که بروز خرابی در تسمه تایم منجر به شنیدن صداهای قیژ قیژ مانند از موتور شده و در هنگام شتاب خودرو نیز این صداها بیشتر شنیده می شود، لازم است این مسئله عیب یابی شده و در صورت نیاز به تعویض تسمه تایم اقدام شود.

2- استارت نخوردن خودرو

به عنوان دومین نشانه خرابی تسمه، باید در نظر داشته باشید که عدم هماهنگی در باز و بسته شدن سوپاپ ها منجر به بروز مشکل در استارت خودرو می شود؛ با این حساب، دیر استارت خوردن یا استارت نخوردن خودرو می تواند ناشی از ایراد تسمه باشد.

3- خروج دود زیاد از اگزوز خودرو

به عنوان یک راننده باید به خاطر داشته باشید یکی از دلایلی که می‌تواند موجب خروج دود زیاد و غیرعادی از اگزوز شود، همین خرابی تسمه است؛ پس لازم است با مراجعه نزد مکانیک متخصص، به رفع عیب و تعویض تسمه تایم بپردازید.

تسمه تایماز دیگر نشانه های آشکار معیوب بودن تسمه تایم می توان به

– مشاهده اختلال در دور موتور هنگام شتاب گیری

– خرابی پیستون

– آسیب دیدگی سوپاپ

–  و روشن شدن چراغ چک خودرو اشاره داشت.

پیش از پایان بحث لازم می دانیم علاوه بر ذکر نشانه های خرابی تسمه، به دلایل خرابی این قطعه کاربردی نیز اشاره داشته باشیم. از مهم ترین این دلایل می توان موارد زیر را نام برد:

– استاندارد نبودن میزان کشش تسمه

– آغشته شدن تسمه به انواع ضد یخ، روغن موتور و…

– تنظیم نبودن تسمه

– فرسودگی و استهلاک دندانه ها

– در معرض فشار قرار گرفتن تسمه

– وجود آلودگی و گرد و غبار بر روی تسمه که منجر به استهلاک این قطعه می شود.

همچنین بخوانید:

علائم خرابی شمع خودرو

6 علت لرزش غیر عادی خودرو

با فالو کردن پیج اینستاگرام ما از تخفیف ویژه و عضویت در باشگاه مشتریان برخوردار شوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.