ترمزخودرو

شمع خودرو چیست؟ شایع ترین علائم خرابی شمع خودرو

شمع خودرو به قطعه ای کوچک اما مهم که درون سیلند خودرو قرار دارد، اطلاق می شود. این قطعه حیاتی وظیفه دارد تا با وارد کردن ولتاژ به داخل سیلندر و ایجاد جرقه، سیلندر را مشتعل کند. به بیان دیگر، شمع خودرو با تولید جرقه موجب ترکیب بنزین و هوا شده و به وسیله این ترکیب، انفجار و اشتعال لازم جهت روشن شدن موتور و حرکت خودرو را به وجود می آورد. از آنجا که شمع قطعه ای پرکاربرد است و اهمیت فراوانی در تولید نیروی لازم جهت روشن شدن موتور دارد، به تناسب نیز نیازمند دقت و توجه کافی رانندگان می باشد.

توجه به زمان تعویض، علل خرابی، جنس شمع و از این قبیل مسائل و آشنایی با آنها موجب عملکرد هر چه بهتر شمع شده و سبب پیشگیری از مشکلات و خطرات احتمالی خواهد شد. فرسودگی شمع ها، یکی از شایع ترین آسیب هایی است که در خودروها به چشم می خورد. این آسیب نه تنها از بین رفتن شمع را به همراه دارد، بلکه موجب ورود خسارت به موتور، سیلندر و افزایش بی رویه سوخت خودرو نیز می‌شود. به عنوان توضیح می توان متذکر شد که شمع ، وظیفه تولید جرقه و اشتعال موتور را بر عهده دارد، در فرایند یاد شده بخشی از الکترودهای این قطعه از بین رفته، شمع قادر به ایجاد انفجار نبوده و در نهایت توانایی روشن شدن موتور را نخواهد داشت.

 

شمع خودروبا توجه به آنچه که اشاره کردیم، اهمیت تعویض شمع نمود بیشتری پیدا می کند. عمر مصرفی شمع بیش از هر چیز به جنس شمع و نوع آن بستگی دارد؛ به عنوان مثال در خودروهایی با شمع هایی از جنس مس، عمر مفید شمع حدود 30 هزار کیلومتر، در شمع های پلاتینیومی 100 هزار کیلومتر و دیگر موارد حداکثر 150 هزار کیلومتر می باشد.

 شایع ترین علائم خرابی شمع خودرو

1- شنیدن صدا از موتور خودرو

نداشتن برق و انرژی کافی برای ایجاد جرقه به وسیله شمع، می تواند دلیل شنیدن صدا از موتور خودرو باشد. استفاده از شمع های نامناسب که بازه حرارتی و دمای غیر استاندارد دارند، موجب کافی نبودن انرژی لازم برای تولید جرقه در پیشرانه اشتعال شده و این آسیب را به شکل صداهایی که ناشی از خرابی شمع هستند، در موتور خودرو بروز می دهد.

2- تغییر رنگ شمع و سیاه شدن آن

شایع ترین نشانه بر وجود خرابی در شمع ، سیاه شدن و دود زدگی آن است. سیاه شدن شمع به دلیل ترکیب نامناسب بنزین و هوا یا افزایش غلظت یکی از این دو ترکیب در موتور خودرو، می باشد. یکی از دیگر از دلایل دود زدگی و سیاه شدن شمع که به شکل غیر مستقیم جلوه گر می شود، به فیلتر هوای خودرو مرتبط است. کم بودن نسبت سوخت و هوا در خودرو به نحوی بر فیلتر تاثیر گذاشته و موجب آلودگی آن می شود؛ بنابراین کثیف بودن فیلتر هوا را نیز می توان از علائم سیاه شدن شمع خودرو دانست.

 

3- رسوب کردن شمع خودرو

مشاهده رسوبات بر سر شمع و مایل شدن آن به رنگ زرد یکی دیگر از علائم خرابی شمع است که به دو دلیل (عدم کیفیت لازم در سوخت خودرو و نامناسب بودن ترکیبات آن) یا (رانندگی طولانی مدت با شتاب و سرعت بالا) می تواند ایجاد شده باشد. شمع های رسوب شده آسیبی جدی برای خودرو هستند؛ در نتیجه باید پیش از هر چیز باید آنها را رسوب گیری کنید و در صورت تداوم یافتن مشکل، نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

شمع خودرو4- از بین رفتن الکترود میانی شمع خودرو

خوردگی الکترود میانی شمع و فرسودگی لبه های آن که مشکلی نسبتا همه گیر در خودرو است، نشانه ای بر تمام شدن طول عمر مفید شمع و تعویض آن می باشد. به تعویق انداختن زمان تعویض شمع هایی با الکترود فرسوده، موجب عدم قدرت شمع در ایجاد جرقه و آسیب رسیدن به موتور خواهد شد.

از دیگر علائم خرابی شمع  می توان به

– چرب شدن شمع  یا روغن زدگی آن

– آغشته شدن شمع به بنزین به دلیل ورود بنزین زیاد به داخل موتور

– ذوب شدن سر شمع  و الکترود میانی آن

– تغییر شکل ظاهری سر شمع  و الکترود نیز اشاره کرد.

با ما در اینستاگرام همراه باشید و آموزش های رایگان را در قالب ویدئو ببینید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.