ترمزخودرو

لرزش خودرو , 6 علت لرزش غیر عادی خودرو

لرزش خودرو  , توجه به برخی از قطعات اصلی و دارای اهمیت در خودرو موجب افزایش عمر قطعات و در نتیجه حفظ ایمنی راننده و سرنشینان خودرو خواهد شد. موتور خودرو از جمله قطعاتی است که نیاز به توجه مستمر رانندگان، سرویس دهی به موقع و در نظر داشتن جزئیات عملکرد دارد. ارتعاشات ناشی از روشن بودن موتور که موجب لرزش خفیف خودرو و تکان خوردن آن می شود، امری عادی به شمار می رود. این مسئله زمانی غیر عادی و نگران کننده است که لرزش های خفیف با شدت بیشتری تداوم یابند و در واقع چیزی فراتر از لرزش باشند.

ارتعاشات خودرو که ناشی از ایجاد خرابی در خود موتور و یا متاثر از آسیب دیدن سایر قطعات مرتبط با موتور می باشد، می تواند در هنگام حرکت خودرو، شتاب گرفتن و یا در حالت درجا رخ دهد. بنابر ضرورت عیب یابی موتور خودرو به هنگام شتاب گرفتن یا حرکت، برخی از علل گوناگون لرزش های غیر عادی موتور را در این حالت می توان به شرح زیر دانست:

1- آسیب دیدگی یا خمیدگی میله چرخ فرمان

هر گونه برخورد یا تصادف شدید خودرو با موانع موجود در راه، جدول و… می تواند عاملی هر چند جزئی در خمیدگی میله چرخ فرمان خودرو و ایجاد آسیب در آن شود. بروز چنین اتفاقی می تواند بر ساختار موتور و عملکرد آن تاثیر گذاشته و ارتعاشاتی غیر عادی را به هنگام حرکت یا شتاب گیری خودرو ایجاد کند. آشکار است که رفع عیب میله چرخ فرمان و تعویض آن می تواند از بروز خطرات بیشتر خودداری کند.

2- آسیب دیدن کمک ها و محور خودرو

ورود ضربات سنگین به چرخ های خودرو از اصلی ترین دلایلی است که موجب آسیب رسیدن به کمک های خودرو و محورهای آن می شود. با توجه به این که این دو قطعه وظیفه محدود کردن لرزش و ارتعاشات خودرو و همچنین کاهش آن را بر عهده دارند، هر گونه آسیب در آنها می تواند از این حالت پیشگیرانه خودداری کرده و لرزش های موجود در موتور را به سایر قسمت ها به ویژه کابین خودرو، منتقل کند.

لرزش خودرو

3- آسیب دیدن چرخ ها یکی از عوامل لرزش خودرو

وجود برخی مشکلات و آسیب ها از جمله ساییدگی تایرهای خودرو، فرسودگی عاج تایر، لاستیک سایی و… را می توان علت لرزش خودرو به هنگام شتاب گیری به شمار آورد. این قبیل از آسیب های وارد شده به لاستیک خودرو می تواند اصلی ترین علت لرزش خودرو به هنگام حرکت و گرفتن شتاب باشد. بنابراین با توجه به اهمیت لاستیک در حرکت خودرو، لازم است پیش از بررسی سایر علل این مورد را بررسی کرده و در صورت وجود مشکل، در اسرع وقت به رفع آن اقدام کنید.

4- معیوب بودن سیستم ترمز از دیگر عوامل لرزش خودرو

وجود آسیب در سیستم ترمز به ویژه روتر ترمز می تواند از دیگر دلایل لرزش غیر عادی خودرو باشد. آسیب‌های وارده بر روتر ترمز که می تواند چنین مشکلی به همراه داشته باشد شامل هر گونه پارگی، ساییدگی و فرسودگی روتر خواهد بود.

لرزش خودرو

5- آسیب دیدگی قطعات موتور

از دلایل مستقیم لرزش غیر عادی خودرو به هنگام حرکت که وابسته به خود موتور است را می توان خرابی مستقیم قطعات موتور خودرو و از بین رفتن آنها به شمار آورد. از آنجا که موتور نقش بسیار مهمی در حرکت خودرو ایفا می کند و حرکت به وسیله این قطعه امکان پذیر است، وجود شکستگی یا خرابی در آن می تواند حرکت خودرو را مختل کرده و ارتعاشات آن را به شکلی خطرناک، افزایش دهد.

6- خرابی انژکتورهای خودرو

خرابی انژکتورها یا حتی کثیف شدن آنها که ناشی از بی توجهی به تعویض آنها است، می تواند خرابی موتور را موجب شود. خرابی انژکتور می تواند باعث ارتعاشات غیر عادی خودرو شده و خطر جدی به دنبال داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.