ترمزخودرو

کمک فنر خودرو و 4 نشانه مهم خرابی کمک فنر

کمک فنر خودرو که از اصلی ترین قطعات سیستم تعلیق به شمار می رود، وظیفه دارد تا لرزش های خودرو را که ناشی از عوامل گوناگون از جمله حرکت در مسیرهای ناهموار و خطرناک است، کاهش دهد؛ به عبارت دیگر، فنرهای موجود در این قطعه به وسیله فشرده شدن، تکان هایی که ناشی از ناهمواری های مسیر حرکت است را جذب و بدین وسیله از صدمه دیدن بدنه اصلی خودرو جلوگیری می کنند. بدون وجود کمک فنرها، رانندگان به سختی می توانند خودرو را کنترل کرده و پایداری آن را هنگام حرکت حفظ کنند. برای مطمئن شدن از عدم خرابی کمک فنرها و عیب یابی آنها، لازم است تا با نشانه های خرابی این قطعات مهم آشنا شوید. از آنجا که تشخیص خرابی و عیب یابی این قطعات به اندازه دیگر قطعات خودرو سخت و دشوار نیست، می توانید به راحتی به بررسی کمک فنرها بپردازید.

نشانه های خرابی کمک فنر خودرو

1- شنیدن صداهای ناهنجار از اتومبیل

این نشانه که از اولین علائم خرابی کمک فنر محسوب می شود، معمولا در سایر قطعات آسیب دیده خودرو نیز قابل مشاهده است. شنیدن صدای تقه مانند که در زمان حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار، عبور از موانع یا دست اندازهای نامناسب و… با شدت بسیار زیادی شنیده می شود، می تواند نمایانگر سفت نبودن پیچ‌‌ های موجود در کمک فنر باشد. این عیب چنانچه به موقع برطرف نشود، موجب آسیب های بیشتر به کمک فنر و دائمی شدن سروصدا می شود.

کمک فنر خودرو

2- ساییدگی و از بین رفتن سریع لاستیک ها

چنانچه رانندگان خودرو متوجه شوند که لاستیک ها به صورت نامتعارفی دچار ساییدگی و فرسودگی می‌شوند که در یک سمت لاستیک شایع تر است، می بایست در نظر داشته باشند که این مشکل ناشی از وجود آسیب در سیستم تعلیق و کمک فنرها است و باید هرچه سریع تر به تعمیرگاه مراجعه کنند.

3- کشیده شدن خودرو به یک سمت هنگام رانندگی

در صورت مواجه شدن با این مشکل، رانندگان باید سیستم تعلیق خودرو را که مجموعه ای از کمک فنرها، تایرها و… است، بررسی کرده و به عیب یابی بپردازند. برای رفع این مشکل و حفظ تعادل خودرو هنگام رانندگی، مراجعه به تعمیرگاه و تنظیم چرخ های خودرو با دستگاه الکترونیک ضرورت دارد.

4- تغییر شکل کمک فنرها

با توجه به حرکت خودرو از مسیرهای ناهموار، عبور از دست اندازها و سرعت گیرهای غیر استاندارد کمک فنرها ممکن است در اثر آسیب ها و ضربات ناشی از موارد بالا دچار تغییرات ظاهری شوند. برای پی بردن به این مسئله باید ارتفاع میان بدنه خودرو و چرخ ها بررسی شده و در صورت تغییر ظاهری کمک فنرها که نوعی عیب محسوب می شوند، به تعمیر یا تعویض آنها بپردازید.

علاوه بر موارد بالا، برخی دیگر از نشانه های خرابی کمک فنرها شامل:

– تکان های نامناسب خودرو

– نشتی روغن از سیستم تعلیق

– جهش غیر استاندارد چرخ ها

– کاهش ارتفاع خودرو

– پرش خودرو به سمت جلو هنگام گرفتن ترمز

– و ضعیف شدن کمک فنرها می باشد.

همچنین بخوانید:

علائم خرابی شمع خودرو

6 علت لرزش غیر عادی خودرو

با فالو کردن پیج اینستاگرام ما از تخفیف ویژه و عضویت در باشگاه مشتریان برخوردار شوید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.