ترمزخودرو

کلاچ خودرو چیست؟ 4 نشانه های خرابی کلاچ خودرو

کلاچ خودرو ، از قطعات کاربردی و مهم برای کنترل و به حرکت درآوردن خودرو می باشد. به طور معمول، تمامی خودروهایی که گیربکس دستی دارند، باید صفحه کلاچ را داشته باشند تا این قطعه بتواند به نوعی کارایی گیربکس های اتوماتیک را داشته و موجبات تعویض دنده را فراهم کند. این قطعه، سبب قطع شدن اتصال میان موتور خودرو با جعبه دنده شده و حرکت خودرو را تحت کنترل راننده در می آورد. با توجه به آنچه که دانستیم، وظیفه کلاچ را می توان انتقال نیروی حرکتی از موتور به چرخ ها به شمار آورد.

آشنایی با طرز کار کلاچ، وظیفه آن و آگاهی از عواملی که موجب کاهش طول عمر یا خرابی آن می شود، می تواند این قطعه را در طولانی مدت از آسیب و خرابی مصون بدارد و باعث طولانی تر شدن عمر آن شود. برخی از نشانه ها و همچنین دلایلی که شایع هستند و نشان دهنده خرابی صفحه کلاچ محسوب می شوند، در ادامه ذکر می شود تا شما عزیزان با اشراف به آنها، سلامت خودرو و ایمنی قطعات آن را تضمین کنید. برخی از نشانه های خرابی صفحه کلاچ که عمدتا ناشی از عوامل مختلفی مانند الف)رانندگی با شتاب بالا  ب) استفاده از کلاچ در متوقف کردن اتوموبیل در موانع و سربالایی پ) عدم توجه به ظرفیت خودرو یا حمل بار سنگین با آن  ت) استفاده مکرر از کلاچ هنگام رانندگی و… هستند را می توان به شرح زیر دانست:

1- ترک خوردگی  یا شکستگی صفحه کلاچ

با توجه به اینکه صفحه کلاچ دائما در معرض حرارت و دمای زیاد قرار دارد، هر گونه تغییر ناگهانی دما یا سرد شدن این صفحه که ناشی از عواملی مانند نفوذ آب به قطعه یا… باشد، می تواند زمینه ترک خوردگی و همچنین شکستگی آن را فراهم کند و در نهایت منجر به آسیب دیدن سیستم گیربکس و قطعات مجاور آن شود. با دقت در رانندگی، توجه به محیط اطراف و عدم عبور از مسیرهای خیس و… تا حدودی می‌توان از رفع چنین مشکلی پیشگیری کرد.

کلاچ خودرو

2- داغ شدن صفحه کلاچ

همان طور که اشاره کردیم اصطکاکی میان صفحه و لنت برقرار است. از آنجایی که این اتصال حرارت بالایی را ایجاد می کند، به تناسب افزایش اصطکاک، دما و حرارت نیز افزایش پیدا می کند. این مشکل در طولانی مدت برای صفحه کلاچ خطرآفرین بوده و موجب خرابی آن می شود.

3- سوختن کلاچ خودرو

همان گونه که پیش از این نیز به دلایل آشکار شدن نشانه های خرابی کلاچ اشاره کردیم، عدم توجه به ظرفیت استاندارد خودرو، سوار کردن سرنشینان متعدد، حمل بار سنگین با اتوموبیل و از این قبیل موارد که فشار زیادی را بر خودرو و جعبه دنده برای کنترل حرکت وارد می کند، در طولانی مدت نتیجه ای جز سوختن صفحه کلاچ نخواهد داشت.

کلاچ خودرو4- خوردگی و ساییدگی کلاچ خودرو

در رابطه با این مشکل باید خاطر نشان کرد که عدم دسترسی مستقیم رانندگان به صفحه کلاچ و دور از دید بودن این قطعه، گاهی موجب می شود تا رانندگان از خوردگی و در اصطلاح، تمام شدن صفحه کلاچ آگاهی نداشته باشند. با آسیب رسیدن به لنت کلاچ، این قطعه دیگر قادر نیست که اصطکاک لازم برای تماس با صفحه کلاچ را ایجاد کند؛ در نتیجه صفحه کلاچ دچار ساییدگی شده و با کوچک ترین کاهش شتاب خودرو یا حرکت از روی موانع و سربالایی، از بین می رود. دقت داشته باشید که عدم آگاهی از این موضوع به تبع ضررات بسیاری بر خودرو وارد خواهد کرد.

همچنین بخوانید:

علائم خرابی شمع خودرو

6 علت لرزش غیر عادی خودرو

با فالو کردن پیج اینستاگرام ما از تخفیف ویژه و عضویت در باشگاه مشتریان برخوردار شوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.