ترمزخودرو

رادیاتور ماشین چیست؟ آشنایی با علائم خرابی رادیاتور

رادیاتور ماشین از اجزای اصلی و حیاتی خودرو محسوب می شود که وجود خرابی و آسیب در آن می تواند صدمات جبران ناپذیری به موتور خودرو وارد کند. این قطعه به سیستم  خنک کننده کمک می کند و باعث می شود تا سایر قطعات خودرو در دمای پایین قرار گرفته و مشغول کار شوند. بنابراین وظیفه اصلی رادیاتور را می‌توان جلوگیری از افزایش دمای قطعات خودرو به ویژه موتور توسط پمپاژ آب سرد و دمای پایین دانست. اهمیت رادیاتور و وظیفه ای که به عهده دارد، حاکی از آن است که این قطعه به دقت و توجه بالایی نیاز دارد تا دچار آسیب و مشکل نشود.

اکثر رانندگان گمان می کنند وجود آسیب در رادیاتور خود را به شکل بخارات و دود زیادی که از کاپوت خودرو بیرون می آید نشان می دهد؛ بنابراین از دیگر نشانه های خرابی رادیاتور غافل شده و نسبت به آنها بی توجه هستند. همان طور که گفتیم رادیاتور اهمیت بالایی دارد و جلوگیری از خرابی آن مستلزم این است که از تمامی علائم خرابی مطلع باشیم. برخی از اصلی ترین علائم خرابی رادیاتور شامل موارد زیر هستند:

1- نشت آب رادیاتور ماشین

از اولین نشانه های خرابی رادیاتور، می توان به نشت آب اشاره کرد. تجمع مایعات و آب در زیر خودرو به رنگ سبز یا زرد می تواند نشان دهنده وجود نشت از رادیاتور باشد.

چرا آب رادیاتور خودرو دائم کم می‌شود؟
⁣1. ⁣ممکن است در مسیر نشتی وجود داشته باشد.
⁣2. ممکن است آب رادیات به دلیل وجود مشکل، وارد موتور خودرو شده و از طریق اگزوز خارج شود که در این صورت باید موتور خودرو تعمیر شود.
ویدئوهای اموزشی را در اینستاگرام ببینید abs.clinic 🚘

2- هشدار چراغ آمپر آب

یکی از علائم خرابی رادیاتور که با نشانه قبلی مرتبط است، هشدار دادن چراغ آمپر آب می باشد. چنانچه رادیاتور با مشکل نشت مواجه شده باشد، هشدار مربوط به مایع خنک کننده رادیاتور را در داشبورد مشاهده خواهید کرد. برای حل مشکل سریعا به تعمیر ماشین پرداخته و از خرابی های احتمالی جلوگیری کنید.

3- افزایش دمای موتور و خودرو

بروز آسیب در رادیاتور باعث می شود این قطعه حیاتی وظیفه خنک رسانی به موتور را انجام نداده و در نتیجه موتور خودرو با افزایش دما مواجه شود. این افزایش دما نه تنها موتور خودرو، بلکه سایر قطعات خودرو را درگیر می کند و گاها موجب گرم شدن اتاق خودرو نیز می شود. در صورت مشاهده این علائم، بلافاصله خودرو را متوقف کرده، آن را خنک کنید و برای رفع عیب موجود به تعمیر رادیاتور بپردازید.

4- چسبندگی آب رادیاتور

از کار افتادن رادیاتور خودرو می تواند موجب چسبندگی آب رادیاتور شود. این نشانه در اثر افزایش غلظت مایع ضد جوش رخ می دهد و حالت چسبندگی آب رادیاتو را پدید می‌آورد. عدم تعمیر رادیاتور و بی‌توجهی به این مشکل، موجب سرایت آسیب به سایر قطعات نیز می شود.

رادیاتور ماشین

5- نشت بخار از رادیاتور ماشین

همان طور که در ابتدا گفتیم، مشاهده بخار در اطراف کاپوت خودرو نیز از نشانه های اصلی خرابی رادیاتور ماشین محسوب می شود. این نشانه که شاید بتوانیم آن را نشانه وضعیت حاد رادیاتور بدانیم، در مرحله افزایش خرابی رادیاتور آشکار می شود؛ بنابراین توقف خودرو و تعمیر سریع آن، راه حل این مشکل است.

علاوه بر نشانه های خرابی رادیاتور، رانندگان می بایست از علل خرابی آن نیز اطلاع داشته باشند.

برخی از مهم ترین علل خرابی رادیاتور

– فرسایش و ترک خوردگی مخزن آب رادیاتور

– بروز سوختگی در فن رادیاتور

– بروز صدمه در قطعات اتصالی رادیاتور

– آسیب دیدگی و از بین رفتن لوله‌های انتقال آب

– وجود آسیب در واترپمپ، ترموستات

بیشتر بخوانید…

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.