ترمزخودرو

سنسور اکسیژن خودرو چیست؟ علائم خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن خودرو که یک قطعه کوچک و الکترونیکی است، در ابتدای لوله اگزوز جای گرفته و از قطعات اصلی خودرو محسوب می شود. در رابطه با تاریخچه این قطعه باید اشاره کنیم که در سال 1960 شرکت رابرت بوش این قطعه را تولید و به بازار معرفی کرد. دقت و عملکرد بی نظیر سنسور اکسیژن در کاهش خروج آلاینده و سوخت از اگزوز، باعث شهرت این قطعه شد.

اهمیت سنسور اکسیژن 

سنسور اکسیژن به قدری اهمیت دارد که اختلال در عملکرد آن، منجر به اختلال در سیستم خودرو می‌شود. سنسور الکترونیکی وظیفه بررسی و رصد سوخت خودرو را بر عهده  دارد؛ به عبارت دیگر باید بگوییم که این قطعه اساسی، بعد از مشخص شدن نسبت سوخت و اکسیژن به وسیله کامپیوتر خودرو، به تنظیم و بررسی این نسبت می پردازد و اگر چنانچه مشکلی در اکسیژن و ولتاژ ساطع شده از آن در اگزوز وجود داشته باشد، این سنسور اختلال را به کامیپوتر اطلاع می دهد تا تنظیم مجدد سوخت شکل بگیرد.

سنسور اکسیژنسنسور اکسیژن لزوما یک سنسور نیست و با توجه به مدل خودروها، تعداد این سنسور از یک تا چند تا قابل تغییر است. این سنسورها همچنین یک مدل نیز نیستند و علاوه بر مدل های قدیمی و کلاسیک، برخی از مدل های مدرن و پیشرفته از جمله مدل AFR را که دقت و حساسیت بالایی در محاسبه مقدار دقیق اکسیژن موجود در اگزوز نسبت به دیگر مدل ها دارد، شامل می شود.

مزیت این سنسور این است که وجود اختلال و آسیب در آن به راحتی قابل تشخیص است و از این جهت نگرانی زیادی برای رانندگان وجود ندارد. در صحبت از علائم خرابی سنسور اکسیژن می توان به علائم زیر اشاره داشت:

1- عملکرد نادرست موتور

یکی از متداول ترین نشانه های خرابی سنسور اکسیژن، عملکرد نادرست موتور خودرو می باشد؛ چرا که باعث می شود موتور کارایی سابق خود را نداشته باشد و به شکلی نامنظم و غیر استاندارد کار کند. علاوه بر این وجود خرابی در سنسور می تواند مشکلاتی دیگر از قبیل کاهش قدرت و سرعت موتور را نیز تشدید کند. مکث و توقف موتور به هنگام شتاب گیری، می تواند دیگر نشانه خرابی سنسور اکسیژن باشد. وجود خرابی در سنسور سبب می شود تا تنظیم سوخت دچار اختلال شده و در نتیجه اکسیژن مورد نیاز برای شتاب گیری موتور فراهم نشود.

2- روشن شدن چراغ چک خودرو

به عنوان یکی از اولین نشانه های خرابی و وجود اختلال در کارایی سنسوراکسیژن، می توان به روشن شدن چراغ چک توجه کرد. البته دقت داشته باشید این نشانه می تواند نسبت به خرابی سایر قطعات خودرو نیز عمومیت داشته باشد؛ بنابراین رجوع به متخصص می تواند به طور دقیق تر این مسئله را علت یابی کند.

3- افزایش مصرف سوخت و میزان آلایندگی

سنسور معیوب و از کار افتاده می تواند مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد و روند غیر استانداردی در این زمینه طی کند. علاوه بر این، این افزایش مصرف سوخت، افزایش آلاینده ها را به همراه دارد و صدمات زیادی به محیط زیست وارد می کند؛ بنابراین تست های آلایندگی که در مراکز معاینه خودرو به عمل می‌آید، می‌تواند به روشنی گویای خرابی سنسور اکسیژن باشد.

4- خروج بوی نامطبوع از اگزوز

وجود عیب و اختلال در سنسوراکسیژن بیش از هر چیز می تواند در اگزوز نمایان شود. بنابراین چنانچه بوی نامطبوعی از اگزوز استشمام کردید یا اینکه متوجه تفاوت رنگ و غلظت در دود خارج شده از اگزوز شده باشید، این علامت می تواند به خرابی سنسور مرتبط باشد.

همچنین بخوانید:

علائم خرابی شمع خودرو

6 علت لرزش غیر عادی خودرو

با فالو کردن پیج اینستاگرام ما از تخفیف ویژه و عضویت در باشگاه مشتریان برخوردار شوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.