ترمزخودرو

ترمز ماشین و علائم هشدار دهنده

ترمز ماشین : هنگامی که متوجه صدای عجیب و غریبی از ترمز خودرو می شوید، باید سریعا خودرو را متوقف کرده و مشکلات ترمز را فورا  بررسی کنید. از آنجا که ترمز، یکی از مهم ترین مولفه های ایمنی خودرو است و انواع مختلفی را شامل می شود که هر کدام کارکرد و نگهداری خاص خود را دارند، لازم است اطلاعات بیشتری در مورد آنها و نحوه عملکردشان داشته باشید و در صورت بروز علائم هشدار دهنده، به تعمیر یا حتی تعویض ترمز خودرو اقدام کنید.

1- احساس لرزش در پدال ترمز ماشین و فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن

احساس لرزش پدال ترمز ماشین در هنگام ترمز گرفتن، نشان دهنده این است که سیستم ترمز با مشکل مواجه شده است. لرزش روی فرمان، یکی دیگر از علائمی است که می توانید از طریق آن، به وجود مشکل در ترمز خودرو پی ببرید. علت این لرزش می تواند ناشی از وجود عیب در پدال ترمز،  آسیب دیدن روتورهای ترمز و فرسودگی کولیس های ترمز بر اثر فشاد زیاد یا گرمای بیش از حد باشد.

ترمز ماشین

 

2- صدا دادن سیستم ترمز

شنیدن صداهای نامناسب از سیستم ترمز ماشین که می تواند از قسمت لنت های ترمز و یا روتور باشد، یکی از علائم هشدار دهنده در مورد ترمز خودرو می باشد؛ به این معنی که سیستم ترمز شما دارای عیب است و باید هر چه سریع تر آن را برطرف کنید. اگر هنگام ترمز کردن، این صداها ایجاد شوند، به این معناست که لنت های ترمز دچار فرسودگی شده اند و باید هر چه سریع تر تعویض شوند.

در صورتی که صداها ممتد و ادامه دار نباشد و به صورت مقطعی شنیده شود، چندان جای نگرانی نخواهند داشت؛ چرا که در این موارد معمولا مشکل اساسی در ترمز ایجاد نشده و این گونه صداها می توانند ناشی از کثیف شدن یا برخورد جزئی لنت های سیستم ترمز باشد؛ در این مواقع، تمیز کردن و تعویض سیستم ترمز می‌تواند صداها را متوقف کند.

ترمز ماشین

 

3- پدال ترمز ناپایدار

چنانچه هنگام ترمز کردن، با عدم هماهنگی و ناموزون بودن پدال ترمز ماشین مواجه شدید، باید بلافاصله خودرو را به تعمیرگاه برده و هر نوع مشکل احتمالی را برطرف کنید. عدم هماهنگی و ناپایدار بودن پدال ترمز با دو پدال دیگر، می تواند به معنای وجود مشکل در سیستم ترمز یا دیفرانسیل باشد.

پدال ترمز هنگام گرفتن ترمز، باید واکنش درست و پایداری داشته باشد. در مواقعی که به مدت طولانی و با فشار زیاد پدال ترمز را فشار می دهید، نیروی وارد شده به پدال برای ترمز گرفتن، تنها برای چند ثانیه عمل کرده و بعد از آن از بین می رود. با این کار، شما در واقع به بیشتر شدن مشکلات ترمز و افزایش ساییدگی لنت ها کمک کرده اید.

4- روشن بودن چراغ ترمز

هنگامی که یکی از نشانگرهای مربوط به سیستم ترمز ماشین روی داشبورد، روشن شد، به معنای وجود مشکل در سیستم ترمز است. در این حالت، باید سریعا ترمز ها را بررسی کرده و رفع عیب کنید. چراغ های هشدار، یکی از مهم ترین علائم هشدار دهنده به رانندگان هستند که در رفع عیب سریع، به آنان کمک می کنند.

ترمز ماشین

 

5- فرسودگی لنت ترمز

بیشتر اتومبیل های مدرن مجهز به ترمز دیسک هستند. در این نوع ترمز، لنت ها اغلب به وسیله سیستم هیدرولیکی و توسط کالیبری که پیستون را حمل می کند، بر روی دو طرف دیسکی که به چرخ ها متصل است قرار گرفته و عمل ترمز گیری را انجام می دهند. با گذشت زمان در برخی از سیستم های ترمز، حتی مجهزترین آنها، لنت ها به دلیل اصطکاک بیش از حد دچار فرسودگی می شوند و در نهایت مشکلاتی را در سیستم ترمز به وجود می آورند که موجب عملکرد ضعیف خودرو خواهد شد. دقت داشته باشید که اگر لنت‌های ترمز نازک تر از یک چهارم اینچ (حدود 6.35 میلی متر) باشند، به این معنی است که آنها دیگر ایمن نیستند و باید تعویض شوند.

همچنین بخوانید:

علائم خرابی شمع خودرو

6 علت لرزش غیر عادی خودرو

با فالو کردن پیج اینستاگرام ما از تخفیف ویژه و عضویت در باشگاه مشتریان برخوردار شوید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.