دسته‌بندی نشده

لنت ترمز خودرو

لنت ترمز : وقتی صحبت از نگهداری خودرو می شود، بخش ها و قطعات بسیار مهمی در سیستم آن وجود دارد که مراقبت و نگهداری از آنها، می تواند به افزایش کارایی و بازدهی خودرو کمک کند. لنت ترمز یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین قطعات موجود در خودرو است که به دقت و مراقبت بیشتری نیاز دارد؛ چرا که می‌توان گفت این قطعه، بیشتر از دیگر قطعات در معرض خرابی و ساییدگی قرار دارد. علت ساییدگی لنت ترمز، اصطکاک ناشی از ورود فشار به روتور ترمز است. خرابی لنت های ترمز، نقص جدی و اساسی در خودرو به شمار می رود و می تواند موجب آسیب رسیدن به دیگر قطعات و حتی از کار افتادن خودرو و توقف آن شود.

نگهداری لنت ترمز

یکی از مراقبت های اصلی نسبت به لنت این است که قبل از ایجاد مشکل جدی و از بین رفتن کارایی لنت، لازم است نسبت به تعویض آن اقدام کنید. لنت های ترمز موجود در تمامی وسایل نقلیه، اعم از این که از چه نوع ماده ای ساخته شده اند، در هر بار استفاده از خودرو و به کار گرفتن لنت، در معرض فرسایش قرار می گیرند و ضخامت اولیه خود را از دست می دهند. این پروسه تا جایی ادامه پیدا می کند که در اثر بی دقتی و بی توجهی، لنت به طور کامل از بین برود و خسارتی نیز به بار بیاورد.

 

اگر توجه داشته باشید زمانی که ترمز خودرو مانند گذشته عمل نکند و کارایی سابق را نداشته باشد، و یا هنگامی که پدال ترمز در هنگام ترافیک، عکس العمل سریع رانندگی و… توانایی لازم برای کنترل و متوقف کردن خودرو را نداشته باشد، وقت آن رسیده که به تعویض لنت بپردازید و لنت ترمز جدیدی را جایگزین آن کنید. البته این به این معنا نیست که همواره لنت عامل اصلی خرابی خودرو است؛ چرا که گاهی ممکن است لنت ترمز هیچ گونه آسیبی نداشته باشد و هنگام رانندگی نیز هیچ گونه مشکلی احساس نکنید و  مشکل جای دیگر باشد.

 

علائم هشدار دهنده نقص لنت

برخی از اتومبیل ها دارای سنسورهای خاصی هستند که در هنگام خرابی یا وجود آسیب در لنت ، راننده را از وجود آسیب مطلع می کنند. در موارد معمولی، برخی از علائم مانند چراغ های هشدار دهنده، نامتعادل بودن حرکت خودرو، وجود سر و صدا، عملکرد نادرست ترمز و… از علائم وجود نقص  به شمار می روند و این پیام را به رانندگان می دهند که هر چه سریع تر به تعویض لنت و رفع مشکل بپردازند. برای اطمینان از اینکه ماشین شما همیشه قادر به عملکرد سریع و درست باشد و در مواقع لازم، سریع ترین و ایمن ترین توقف ممکن را داشته باشد، توصیه می شود قبل از وجود هر گونه مشکل، جانب احتیاط را رعایت کنید تا در اسرع وقت به رفع مشکل بپردازید.

لنت ترمز

ایمنی لنت ترمز

از نظر ایمنی، لنت های ترمز مهم تر از موتور خودرو به شمار می روند؛ چرا که عملکرد نادرست موتور خودرو یا بروز اشکال در آن، در نهایت می تواند به سیستم موتور آسیب بزند و منجر به متوقف شدن خودرو شود اما چنانچه مشکلی  وجود داشته باشد، می تواند صدمات و آسیب های جدی تری به خودرو وارد شود. اگر در اسرع وقت به مشکل  پی ببرید و در صدد برطرف کردن آن باشید، می‌توانید مقدار زیادی از هزینه های خودرو را کاهش دهید و از آسیب های احتمالی وارد شده به خودرو نیز جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: 

منبع: ترجمه شده 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.