دسته‌بندی نشده

همه چیز درباره لنت ترمز خودرو

لنت ترمز خودرو مهمترین قطعه در سیستم ترمز خودرو میباشد.زیرا فشار و اصطکاک به این قطعه وارد میشود.در پشت چرخ خودرو یک دیسک صاف و براق قابل مشاهده میباشد.فشار وارد شده به روتر ترمز همان چیزی است که چرخ را کند میکند.هنگامی که چرخش چرخها متوقف شود خودرو نیز متوقف میشود.
به دلیل چرخش سریع چرخهای خودرو وسنگینی وسیله نقلیه در هر باز ترمز گرفتن فشار زیادی به لنت ترمز خودرو وارد میشود.لنت های ترمز هزاران مایل میتوانند این فشار را تحمل کنند.
بدون لنت ترمز سایر قطعات سیستم ترمز شروع به ساییده شدن میکنند.بدون لنت ترمز روتر خودرو آسیب می بیند.همچنین ترمز گرفتن در این حالت دقیق نیست.

انواع لنت ترمز خودرو

لنت ترمز خودرو در دو نوع دیکسی و کفشکی است.لنت های دیسکی از موارد شیمیایی به همراه براده های مس و آهن تشکیل شده است.
لنت ترمز باید ترکیبات خوبی داشته باشد تا در گیرایی ترمز تاثیری خوب داشته باشد.
یک سری از لنت ها به خاطر داشتن براده های آهن و ترکیبات دیگر باعث خرابی دیسک ها میشوند.
بعضی از شرکت ها از براده مس استفاده میکنند.در این حالت در صورت داغ شدن دیسک چرخ مواد خاصیت خود را از دست نمیدهند.
بهترین لنت از نوع سرامیکی است که متاسفانه در ایران موجود نیست ولی به اسم سرامیکی فروخته میشود.
بالا و پایین بودن قیمت لنت به ترکیبات استفاده شده در لنت ترمز بستگی دارد.این ترکیبات در قیمت تمام شده لنت تاثیر زیادی دارد.
هر لنت مخصوص خودروی خاص است.شاید ظاهرا شبیه باشند ولی لنت ها برای خودروها متفاوت هستند.
پیشنهاد میشود لنت را از مرکز تخصصی لنت تهیه نمایید.این مرکز باید به شما در صورت ایراد داشتن لنت,سوت کشیدن و داغ کردن ضمانت دهد.مرکز تخصصی absclinic با هدف ارائه لنت با کیفیت با توجه به بودجه شما آماده ارائه خدمات میباشد.

مشخصات لنت ترمز خوب

اکنون لنت ترمز شما تمام شده است و نیاز است لنت ترمز جدید خریداری کنید. با این همه تنوع لنت در بازار از کجا بدانیم کدام لنت مناسبتر است؟
دانستن موارد زیر به شما کمک میکند یک لنت ترمز مناسب خودروتان را خریداری نمایید:

  1. با توجه به ماشین لنت ترمز متفاوت است.
  2. چقدر از ترمز خود استفاده میکنید؟ آیا در شهر شلوغ و پرترافیک زندگی میکنید؟
  3. عادت رانندگی شما چیست؟ آیا با سرعت بالا رانندگی میکنید؟
  4. چقدر میتوانید هزینه کنید؟

برای دریافت مشاوره رایگان انتخاب لنت مناسب برای خودرو با مشاوران ما در تعمیرگاه تخصصی ترمز خودرو تماس حاصل فرمایید.

تعویض لنت ترمز خودرو

در این بخش از آکادمی ترمز خودرو ABSCliniC چگونگی تعویض لنت ترمز خودرو را بررسی می کنیم.در مرحله اول باید متوجه شویم که آیا وقت تعویض لنت ترمز رسیده است یا خیر.توجه کنید که اگر به موقع لنت ترمز خودرو را تعویض نکنید به دیسک ترمز آسیب وارد میشود و باید هزینه بیشتری را پرداخت نمایید.همچنین پس از تعویض لنت حتما ترمز خودرو را پس از روشن کردن خودرو پر نمایید تا از تصادف جلوگیری شود.
هر بار که ترمز میگیرید باعث ساییده شدن لنت ترمز شما میگردد.برای هر نوع لنت ترمز این اصطکاک باعث میشود مقادیری از پوشش محافظ لنت ترمز کمتر شود.به مرور زمان لنت های ترمز نازکتر شده و نیاز به تعویض دارند.بسیار مهم است تشخیص دهید که چه زمانی برای تعویض لنت ترمز مناسب است.

چه زمانی لنت ترمز را تعویض نماییم؟

چگونه راننده میتواند متوجه شود که لنت جلوی خودرو تمام شده است و نیاز به تعویض دارد.

بررسی مخزن روغن ترمز:

روش دیگر بررسی کردن مخزن روغن ترمز است.بر روی این مخرن دو علامت min و max وجود دارد.سطح روغن ترمز باید بر روی ماکزیمم باشد.اگر سطح روغن ترمز پایین بیاید یا در سیستم ترمز نشتی داریم یا اینکه لنت ترمز تمام شده است.
اگر دلیل کم شدن روغن ترمز تمام شدن لنت باشد به این دلیل است که وقتی لنت مصرف میشود پیستون با سمت جلو رفته و در این حالت سطح روغن پایین می آید.
یکی از دلایل پایین آمدن سطح روغن ترمز تمام شدن لنت جلو می باشد.در این حالت راننده بدون باز کردن چرخ میتواند از داشتن یا نداشتن لنت اطلاع پیدا کند.
در برخی از مراکز تعویض روغن پس از کاهش سطح روغن ترمز به منبع روغن اضافه میکنند.در این حالت فقط چراغ پشت آمپر خاموش میشود.این عمل اشتباه می باشد.در موقع روشن شدن این چراغ راننده باید به تعمیرگاه مراجعه کرده تا از اینکه آیا لنت ترمز نیاز به تعویض دارد اطمیان حاصل نماید.در صورت  عدم تعویض لنت در زمان درست باعث میشود که دیسک ترمز نیز آسیب ببیند که در این حالت هزینه بیشتری به راننده متحمل میگردد.

صدای جیغ :

به طور کلی، اولین نشانه ای که هر راننده متوجه آن می شود صدای جیغ یا صدای ناله هنگام ترمز گرفتن است. این صدا توسط یک فلز که به این منظور در لنت ترمز شما تعبیه شده است ایجاد میشود. وقتی مرتباً هنگام ترمزگیری آن را می شنوید ، احتمالاً زمان آن رسیده است که ماشین خود را برای معاینه به تعمیرگاه تخصصی ترمز خودرو ببرید.

ضخامت لنت ترمز به 3 میلیمتر رسیده باشد:

برای تشخیص زمان تعویض لنت ترمز میتوانید آنرا با چشم ببینید.اگر لنت ترمز به ضخامت یک چهارم اینچ یا سه میلیمتر رسیده باشد زمان عوض کردن لنت ماشبن رسیده است.مخصوصا اگر از آخرین بررسی زمان زیادی گذشته باشد.

چراغ شاخص:

بعضی از سیستم ترمز ها در سیلندر چرخ جلو و سیم کشی خودرو مداری را دارند که به سیم ترمز دستی و علامت هشدار دهنده پشت آمپر متصل می باشند.هنگامی که لنت به مرحله ای میرسد که در حال تمام شدن است آلارم به راننده هشدار میدهد.
شاید خودرو شما اخطار کاهش لنت ترمز داشته باشد.برای اطمینان از داشتن این سیستم دفترچه راهنمای خودرو را مشاهده نمایید.
به صورت خلاصه دو روش برای بازدید لنت بدون بازکردن چرخ وجود دارد.

  • علامت هشدار پشت آمپر.
  • پایین آمدن سطح روغن ترمز.

ماندگاری لنت ترمز چقدر اس؟

لنت ترمز در مسافت بین 30000 تا 35000 مایل به درستی عمل میکند.البته این عدد از خودرویی تا خودروی دیگر متفاوت میباشد.همچنین اگر شما در ترافیک زیاد رانندگی میکنید احتمالا زودتر باید لنت ترمز را تعویض کنید.بعضی از راننده ها نیز فکر میکنند که سوار دوچرخه هستند.آنها عادت دارند که بیش از حد نیاز پدال ترمز را فشار دهند.به همین خاطر لنت ترمز آنها زودتر به اتمام میرسد.

مراحل تعویض لنت ترمز خودرو

  • در ابتدا باید جک تعمیرگاه (جک سوسماری ) در جایگاه مشخص در ماشین قرار بگیرد.
  • چرخ ماشین باید از زمین فاصله بگیرد.
  • چرخ ماشین را باز کرده و در کناری قرار میدهیم.
  • سیلندر ترمز باید برای تعویض لنت آماده شود.
  • اجزای تشکیل دهنده سیلندر ترمز پیستون ترمز و کالیپرهای ترمز هستند.سیلندر ترمز دو قسمت مجزا دارد.یک فک ثابت دارد که بر روی توپی بسته میشود.یک فک متحرک دارد که با هر ترمزی که راننده میگیرد لنت با دیسک درگیر میشود.
  • سیلندر ترمز را باز میکنیم.
  • کالیپرها باید تمیز و گریس کاری شوند.
  • گردگیر روی سیستم در صورت خرابی باید تعویض شود کالیپرها روغن کاری شوند چون وظیفه اصلی درگیر کردن لنت با دیسک را کالیپر ترمز دارد.
  • بعد از سرویس کردن کالیپرها باید بررسی کنیم که دیسک ترمز چرب نباشد.با توجه کنید که دست تعمیرکار موقع تعویض لنت چرب نباشد.چربی باعث چرب شدن لنت ترمز و کاهش گیرایی ترمز میشود.هم تعمیرکار و هم راننده باید به این موضوع توجه داشته باشد تا  گیرایی ترمز کم نشود.
  • پس از اتمام تمیز کاری باید لنت نو را در جایگاه فک ثابت قرار دهیم.
  • پیستون ترمز به دلیل مصرف شدن لنت از جای خود خارج شده است.باید پیستون ترمز را به جای اصلی خود بازگردانده شود.تعمیرکار باید پس از مرحله تمیز کاری پیستون را به جای اصلی خود برگرداند.این عمل باعث میشود روغن ترمز در مدار و سیلندر چرخ به منبع ترمز برگردانده شود.
  • پس از جای زدن لنت جدید باید چرخ به جای خود بسته شود.جک را به پایین آورده تا لاستیک بر روی زمین قرار بگیرد.
  • مرحله پایانی اصلی ترین مرحله در تعویض لنت ترمز میباشد که هم تعمیرگاه و هم راننده باید به آن دقت ویژه ای داشته باشند.نام مرحله پایانی پر کردن ترمز میباشد.پس از اتمام کار راننده باید پشت فرمان نشسته و پس از روشن کردن خودرو چند تا پدال کامل و با مکث بزند.در پدال اول و دوم پدال ترمز خالی می باشد.یعنی پدال تا انتها میرود تا روغنی که در منبع ترمز است به پشت پیستون هدایت شود که اصطلاحا به آن رگلاژ گفته می شود.پدال ترمز حتما باید پر شود که باعث میشود پیستون به جلو بیایید و لنت در حداقل فاصله با دیسک قرار میگیرد.
  • در صورت پر نکردن ترمز پس از تعویض لنت و روشن کردن خودرو در ترمز دوم و سوم ترمز خالی میکند و امکان ترمز نگرفتن وجود دارد.در این حالت امکان تصادف وجود دارد.

در ABSCliniC سعی ما بر این است که اطلاعات کامل ترمز خودرو را به اطلاع شما عزیزان برسانیم تا اتفاقات و هزینه های تعمیرات به حداقل برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.