دسته‌بندی نشده

پمپ ترمز خودرو چیست ؟ علائم خرابی پمپ ترمز خودرو

پمپ ترمز خودرو یکی از علائم و نشانه های خرابی پمپ این است که پدال ترمز مانند کلاچ عمل کند. در این حالت این پدال زیر پا سفت نیست. اصطلاحا به این مورد خالی کردن ترمز میگویند که از نشانه ها و علائم خرابی پمپ ترمز خودروهای سواری میباشد. این خالی کردن پدال باعث خرابی پمپ ترمز اتومبیل میشود. چون قطعات و لوازمی که داخل آن است لاستیکی است و باعث میشود روغن به چرخ ها نرسد و در این حالت فشار روغن از قطعات فرار میکند.
یکی از علایم و نشانه های خرابی پمپ ترمز خودرو این است که قبل از اینکه پدال به طور کامل خالی بشه راننده این احساس را میکند که پدال آرام آرام در سرازیری و در توقف های آرام زیر پال خالی و شل میشود.

در این حالت هنوز خرابی کم میباشد.اگر در این شرایط به تعمیر گاه مراجعه کنید دیگر پدال ترمز کامل خالی نمیشود. در غیر اینصورت به مرور زمان لوازم خراب میشود و لاستیک ها باعث میشوند روغن نگه داشته نشود و پدال کلا خالی شود.
یکی از دلایل خرابی پمپ ترمز خودور دیرعوض کردن روغن ترمز در مخزن پمپ ترمز است. بعد از 1 سال روغن ترمز داخل پمپ ترمز ماشین باید تعویض گردد.چون روغن ترمز دچار رطوبت میشود و دارای دمای جوش میباشد و به علت سرد و گرم شدن باعث میشود خاصیت خود را از دست بدهد.برای تعویض روغن ترمز بهترین راه باز کردن مخزن ترمز و شستشوی آن با آب و ریکا میباشد.

آب محلول و حل کننده روغن ترمز است.پس از تمیز شدن مخرن توسط آب و ریکا باید روغن ترمز تمیز را داخل پمپ ترمز بریزیم و از چرخ ها و مسیر سیستم ترمز بصورت تک هواگیری کنیم تا اینکه روغن قبلی وارد سیستم ترمز تخلیه شود.در صورتی که روغن تعویض نشود باعث خرابی پمپ ترمز و بلوک ای بی اس میشود.
به طور خلاصه اگر علائم زیر را مشاهده کردید پمپ ترمز خودروی شما دچار ایراد شده است:

  • پدال ترمز مانند کلاچ عمل میکند.(خالی کردن ترمز)
  • پدال در سراشیبی و توقف های آرام زیر پال خالی و شل میشود.

پمپ ترمز خودرو چیست و عملکرد آن در سیستم ترمز چگونه است؟

پمپ ترمز وظیفه نگهداری از روغن ترمز بعد از فشاردادن پدال ترمز توسط راننده به سمت چرخها را دارد. مخزن روغن ترمز برروی پمپ ترمز قرار دارد که منبع ترمز نامیده میشود. پمپ ترمز روغن را با توجه به لوازمی که داخل خود دارد پس از فشار دادن پدال توسط راننده و فشاردادن بوستری که به این مخزن وارد میشود,با فشار سمت چرخ ها میفرستد و موجب گیرایی ترمز میشود. در خودروهای دارای ای بی اس, روغن پس از ارسال از پمپ ترمز به سمت ای بی اس میرود و از آنجا به چهار چرخ تقسیم میشود.

ولی اگر خودرو ای بی اس نداشته باشد روغن از داخل پمپ به یک سه راهی وصل میشود که آن سه راهی مسئول تقسیم روغن بین 4 تا چرخ می باشد. پمپ ترمز معمولا دو مداره میباشد. یک قسمت برای چرخ های جلو و یک قسمت برای چرخ های عقب است. در سیستم ای بی اس این مدار به صورت ضربدری است که یک لوله باری چرخ جلو سمت راست و چرخ عقب سمت چپ تعبیه شده است و بلعکس.
این پمپ ترمز است که وظیفه نگهداری از روغن ترمز را دارد و برای به خطر افتادن ترمز هشدار میدهد. به دلیل اینکه اکثر پمپ ترمز ها یک سنسور دارند که اگر در آنها روغن نباشد یا روغن کم شود به راننده هشدار میدهد. این هشدار برای راننده خیلی مهم است به دلیل اینکه پس از پایین آمدن سطح روغن ترمز باید چک کند که روغن ترمز به چه دلیلی کم شده است.نکته مهم در سیستم ترمز این است که روغن ترمز به هیچ عنوان نباید کم شود. کم شدن روغن ترمز دو دلیل دارد یا از جایی در شیلنگ لوله و سیلندر ترمز نشتی پیدا کرده است.

یا اینکه مقدار لنت کم شده است و سطح این روغن ترمز پایین آمده است.
راننده باید دقت داشته باشه که بعد از مشاهده یا دیدن هشدار کم شدن روغن ترمز حتما به تعمیرگاه تخصصی ترمز مراجعه نماید تا دلیل کم شدن روغن ترمز پیدا شود .اگر موقع کم شدن روغن فقط روغن بریزیم مثل این است که کلا صورت مساله رو پاک کرده باشیم. باید ببینیم دلیل کم شدن روغن ترمز چیست و آن را برطرف نماییم. روغن ترمز در پمپ دو درجه دارد, ماکس و مین که باید برای عملکرد بهتر نتظیم شود.باید توجه داشته باشیم که در سیستم ترمز به هیچ وجه روغن مصرف نمیشود. روغن باید تا یه حدی باشد و در صورت کم شدن حتما باید دلیلی داشته باشد.

ویدئوهای ما را در کانال اپارات مشاهده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.