فنی خودرو, مقالات

علائم آسیب دیدگی بوستر ترمز

آسیب دیدگی بوستر ترمز

٧ علامت آسیب دیدگی بوستر ترمز

آشنایی با نشانه‌های آسیب دیدگی و خرابی بوستر ترمز، منجر به رفع خطرات احتمالی خودرو و جلوگیری از بروز تعمیرات پرهزینه خواهد شد. شکی نیست که بوستر ترمز قطعه‌ای اصلی از سیستم ترمز به شمار می‌رود، اما چه ‌نکاتی در مورد این قطعه باید مورد توجه قرار گیرد؟

بوسترها وظیفه دارند با اعمال نیروی پدال به سیلندر ترمز، به گونه‌ای عمل کنند تا فرایند ترمزگیری توسط راننده به آسانی انجام شود. در واقع بوستر که تقویت‌کننده‌ی ترمز نیز نام دارد، وظیفه‌ی کاهش فشار بر پدال را در راستای افزایش نیروی ترمز بر عهده دارد. از آنجا که خرابی بوستر علاوه بر صدمه زدن بر خودرو، برای راننده و سرنشینان ایجاد خطر خواهد کرد، شکی نیست که هیچ راننده‌ای تمایل ندارد با وجود بوستر آسیب دیده رانندگی کند. کارشناسان باور دارند که توجه به نشانه‌های خرابی بوستر، خودرو را از بسیاری از خطرات احتمالی نجات می‌دهد. با این وجود زمانی که متوجه نشانه‌های زیر شدید، این احتمال وجود دارد که بوستر خودرو آسیب دیده است.

علائم آسیب دیدگی بوستر ترمز چیست؟

۱- سخت شدن پدال ترمز

عملکرد سخت پدال ترمز، از رایج‌ترین نشانه‌های وجود آسیب در بوستر خودرو است که موقعیتی دشوار برای راننده فراهم می‌کند. در صورت مشاهده‌ی عملکرد سخت پدال ترمز،  به بررسی سیستم ترمز اقدام کنید. رانندگی با خودرویی که پدال آن عملکرد خوبی ندارد و دچار چنین آسیبی است، به صلاح نیست؛ چرا که مدیریت و کنترل خودرو را دشوار می‌کند. پس تا زمانی که مشکل را برطرف نکرده‌اید، از رانندگی با خودرو امتناع کنید.

٢- طولانی شدن زمان توقف خودرو

این نشانه از جمله نشانه‌های مکرر خرابی سیلندر ترمز است که از آسیب دیدگی بوستر ناشی می‌شود. به هنگام مواجهه با طولانی شدن زمان توقف خودرو یا حالتی که با وجود محکم بودن پدال، خودرو متوقف می‌شود، احتمال می‌رود که بوستر به دلیل وجود هوا یا… دچار مشکل شده است. وضعیت موجود خطر تصادف خودرو را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بلافاصله بعد از مشاهده‌ی چنین حالتی بوستر ترمز را تست کنید تا از آسیب دیدگی یا سلامت آن مطلع شوید.

٣- بالاتر بودن پدال ترمز از حد معمول

تا زمانی که پدال ترمز به درستی کار کند و عملکردی صحیح داشته باشد، جای نگرانی وجود ندارد. با این حال، راننده باید قادر به تشخیص نامتعادل بودن پدال یا تغییر در وضعیت آن باشد؛ لذا زمانی که با قرار دادن پای خود بر روی پدال، وضعیت پدال را بالاتر از حد معمول یا غیرعادی تشخیص دهد، بهترین کار این است که به بررسی بوستر ترمز و عیب یابی آن اقدام کند.

۴- توقف مداوم موتور خودرو

آیا به هنگام گرفتن ترمز، موتور خودروی شما از کار می‌افتد؟ این مسئله را همیشه نمی‌توان به وجود آسیب در بوستر ترمز نسبت داد؛ چرا که قطعات اصلی دیگری نیز در خودرو وجود دارند که در صورت خرابی، می‌توانند منجر به از کار افتادن موتور شوند. با این وجود، اگر به هنگام گرفتن ترمز، توقف موتور اتفاق می‌افتد، بدون شک این مسئله با خرابی بوستر در ارتباط است. بوستر دارای دیافراگم‌هایی است که احتمال از کار افتادن آنها به دلایل مختلف وجود دارد؛ پس به راحتی می‌تواند به خطری جدی برای خودرو تبدیل شود. رانندگی بدون رفع این مشکل اشتباه محض است؛ زیرا حتی بدون در نظر گرفتن خرابی وارده به سیستم ترمز، امکان آسیب رساندن به گیربکس را افزایش می‌دهد.

۵- شنیدن صدای خش‌خش

از دیگر نشانه‌های خرابی بوستر، صدای خش‌خش مانندی است که از زیر داشبورد یا پدال ترمز شنیده می‌شود. علت شنیدن این صدا، به تکان خوردن بوستر و خرابی آن برمی‌گردد؛ بنابراین هنگامی که با فشار دادن پدال، چنین صدایی از آن شنیده می‌شود، این احتمال وجود دارد که بوستر نزدیک به آسیب باشد یا اینکه پیش از این دچار آسیب شده و در حال حاضر به اوج خود رسیده است.

۶- نشت مایعات

زمانی‌که وجود نشتی از سیستم ترمز خود را نشان می‌دهد و این نشتی بیشتر در اطراف پدال ترمز به چشم می‌خورد، باید به بوستر ترمز مشکوک شد و به دنبال علت نشتی بود. سروکار داشتن بوستر ترمز با مایع هیدرولیک ترمز، از جمله علل نشتی است که به فرایند از بین رفتن مایع و نشت آن در اثر خرابی بوستر، دلالت دارد.

٧- روشن شدن چراغ‌های خطر

خرابی بوستر عاملی است که می‌تواند چراغ‌های خطر خودرو را به حالت فعال درآورد. روشن شدن این چراغ‌ها زمانی است که سنسورهای مربوطه نشان دهند عیبی در خودرو و قطعات آن از جمله سیلندر، بوستر یا… وجود دارد که نیازمند عیب‌یابی و تعمیر می‌باشد.

نتیجه

بوستر ترمز از ضروری‌ترین بخش‌های سیستم ترمز خودرو است؛ پس به همین جهت، شناخت نشانه‌های خرابی آن ضروری می‌باشد. دلیل این اهمیت از این بابت است که شناخت زودهنگام آسیب دیدگی بوستر قادر است خودرو و سرنشینان آن را از احتمال تصادف نجات دهد. همچنین با تشخیص معیوب بودن بوستر و رفع آن، شانس جلوگیری از مشکلات و خطرات جدی‌تر افزایش می‌یابد.

7 Symptoms of a Bad Brake Booster

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.