ترمزخودرو, مقالات

قطعات ترمز خودرو

قطعات ترمز خودرو

راهنمای قطعات ترمز خودرو

اگر به عنوان یک راننده به ایمنی خودروی خود اهمیت می‌دهید، پس باید برای ترمزهای آن نیز اهمیت قائل شوید. سیستم ترمز یکی از سیستم‌های کاربردی و مهم در خودرو است که به هنگام رانندگی از تصادف با دیگر وسایل نقلیه جلوگیری کرده و به شما کمک می‌کند تا در جاده کاملا ایمن رانندگی کنید. به دلیل اهمیت این سیستم،  مقاله‌ی حاضر جهت راهنمایی خوانندگان گردآوری شده و ضمن آشنایی با اجزای مهم ترمز به ارائه‌ی اطلاعات در مورد کارکرد این قطعات و هر چیز دیگری که باید در مورد این بخش ضروری خودرو بدانید، می‌پردازد.

عملکرد سیستم ترمز چگونه است؟

عملکرد اصلی سیستم ترمز بدین شکل است که به توقف خودرو منجر می‌شود تا راننده با خیال راحت از نقطه‌ی A به نقطه‌ی B حرکت کند. با فشار دادن پدال ترمز، فشار هیدرولیک سبب فشرده شدن پیستون‌، کالیپر و لنت‌ها در برابر روتورهای مربوطه می‌شود. این نیرو منجر به ایجاد اصطکاک شده، از چرخش چرخ‌ها جلوگیری به عمل آورده و در نهایت خودرو را متوقف می‌نماید. به عبارت ساده‌تر، عملکرد خودرو طی این فرایند کاهش پیدا کرده و متوقف می‌شود؛ لذا به شما این امکان را می‌دهد تا بر هدایت خودرو تسلط پیدا کنید.

بخش‌های کلیدی سیستم ترمز

سیستم ترمز علاوه بر ترمزها که خود مقوله‌ی مهم دیگری هستند، از چهار اجزای اصلی دیگر تشکیل شده است:

۱- بوستر ترمز

بوستر یا تقویت کننده‌ی ترمز به عنوان یکی از ضروری‌ترین قطعات سیستم ترمز شناخته می‌شود. این قطعه به راننده کمک‌ می‌کند تا نیروی بیشتری از سیستم ترمز را جهت متوقف کردن خودرو وارد عمل کند. در واقع بوستر وظیفه دارد به موازات افزایش نیروی ترمز، میزان فشار بر پدال را کاهش دهد و از این طریق توقف خودرو را آسان کند. زمانی که فشار خلاء در سیستم ترمز وجود ندارد، برای رانندگان متوقف کردن خودرویی که در سرعت بالا نیاز به توقف یا پارک دارد، دشوار به نظر می‌رسد. اینجاست که بوستر وارد عمل شده و موجب می‌شود با افزایش فشار، قدرت ترمز نیز دچار افزایش شود.

٢- پدال ترمز

پدال ترمز قسمت مشهودی در کف خودرو در مقابل صندلی راننده است که به منظور کاهش سرعت خودرو توسط راننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. پدال ترمز به یک کابل بلند که از قسمت زیرین خودرو عبور می‌کند، متصل است. این کابل که موجب اتصال پدال به سوپاپ چرخ‌های خودرو است، شرایطی فراهم می‌آورد تا با فشار دادن پدال، مایع درون سوپاپ جریان پیدا کند. همچنین اصطکاک لازم بین قطعات مربوطه را ایجاد می‌کند تا از حرکت چرخ‌ها جلوگیری نماید.

٣- سیلندر اصلی

سیلندر اصلی بخشی از سیستم ترمز است که مایع ترمز را در خود جای می‌دهد و به یک منبع مایع که معمولاً به شکل یک مخزن در قسمت بالای موتور است، وصل می‌شود. پیستون داخل این سیلندر به هنگام وارد کردن فشار بر ترمزها، موجب ورود فشار بر مایع ترمز و انتقال آن به سیلندر چرخ‌ها می‌شود. در ادامه با انتقال نیروی هیدرولیک به سمت کالیپرها و کفشک ترمز، اصطکاک مورد نیاز جهت توقف خودرو توسط سیلندر به وجود آمده و خودرو را متوقف می‌نماید.

۴- کولیس

کولیس‌ها، این قطعات مهم در سیستم ترمز دارای اهرم‌هایی هستند که به هنگام فعال شدن توسط سیلندر موجب درگیر شدن و فشار آوردن لنت بر روی روتورها می‌شوند. زمانی که لنت‌ها در سرعت‌های بالا روی روتور فشرده می‌شوند، نیروی اصطکاک موجود سبب ایجاد گرما بین آن‌ها و سطح روتور می‌شود. این عملکرد باعث می‌شود سرعت خودرو تا زمانی که به طور کامل متوقف نشده، روند رو به کاهش داشته باشد.

سوالات متداول در مورد ترمز خودرو

۱- نشانه‌های تعمیر و بررسی سیستم ترمز چیست؟

اگر هنگام فشار دادن ترمز، صداهای جیغ مانند و نگران‌کننده‌ای از ترمزها به گوش می‌رسد یا به هنگام توقف خودرو با کاهش قدرت ترمز مواجه هستید، بدانید که ترمزها نیاز به عیب‌یابی دارند. موارد مذکور و نشانه‌هایی از جمله متوازن نبودن چرخ‌ها، روشن شدن چراغ هشدار و نشت روغن می‌تواند ناشی از خرابی ترمز خودرو باشد یا حداقل به این معنا باشد که دیگر قطعات مهم این سیستم مانند لنت‌ها یا روتورها به فرسودگی دچار هستند.

٢- چه زمانی باید لنت‌های ترمز را تعویض کرد؟

پاسخ به این سؤال به عوامل مختلفی از جمله نوع ترمزها، وضعیت روتور و عادات رانندگی بستگی دارد اما به طور کلی هر ۴۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ کیلومتر در صورت مشاهده‌ی هرگونه نشانه‌ از سایش یا آسیب باید به تعویض لنت اقدام کرد.

٣- روغن ترمز چه زمانی به تعویض نیاز دارد؟

چنانچه هنگام فشار دادن پدال آن را اسفنجی یا نرم احساس کرده باشید، بدین معناست که با نشانه‌‌های تعویض روغن ترمز مواجه هستید. علاوه بر این، در صورتی که رنگ مایع ترمز نیز متفاوت به نظر برسد دال بر این است که رطوبت به این سیستم نفوذ کرده؛ بنابراین مشاهده‌ی علائم مذکور تنها یک معنا دارد که آن چیزی جز تعویض روغن ترمز نیست.

سخن آخر

امیدواریم این راهنما به شما کمک کرده باشد تا اطلاعات مفیدی در مورد سیستم ترمز، قطعات اصلی آن و کارکرد هر یک از آنها کسب کرده باشید. به دنبال آنچه که بیان شد، لازم است سیستم ترمز خودرویتان را به طور کارآمد حفظ کنید تا شما و دیگر سرنشینان خودرو را از حوادث گوناگون ایمن نگه دارد. چنانچه به عملکرد ترمز خودرو مشکوک هستید و نیاز به بررسی آنها دارید، همین حالا با مراکز تخصصی تعمیر خودرو تماس بگیرید.

https://ucarmobile.com/blog/the-ultimate-guide-to-car-brakes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.