ترمزخودرو, فنی خودرو

شاسی خودرو چیست؟ و آشنایی با علائم آسیب دیدگی آن

شاسی خودرو و علائم آسیب دیدگی آن

شاسی  از اجزای کلیدی و مهم خودرو است که نقش آن بی‌شباهت به اسکلت بدن نیست. همان‌طور که اسکلت تکیه‌گاه بدن است و از آن محافظت می‌کند، شاسی نیز ساختار اصلی خودرو را شکل می‌دهد و سایر قطعات را کنار هم نگه می‌دارد. با این وظیفه‌ی مهم، تصور کنید اگر شاسی  آسیب ببیند، چه اتفاقی می‌افتد؟ از آنجا که آسیب دیدگی شاسی منجر به بروز حوادث خطرناک می‌شود، لازم است با این قطعه بیشتر آشنا شوید. اگر می‌خواهید علائم خرابی شاسی  را بشناسید، پیشنهاد می‌کنیم همراه ما باشید.

وظیفۀ شاسی چیست؟

با اینکه شاسی وظیفۀ نگهداری از سایر قطعات را برعهده دارد، اما مهم‌ترین وظیفۀ آن چیز دیگری است: توزیع یکنواخت وزن در خودرو. شاسی به عنوان چارچوب و ستون فقرات خودرو باید تعادل خودرو را حفظ کرده و از واژگونی آن جلوگیری کند. این موضوع تنها به توزیع وزن یکنواخت بستگی دارد. هرچقدر که شاسی سالم و استاندارد باشد، به همان میزان می‌تواند خودرو را در وضعیت ثابت و متعادل قرار دهد.

مهم‌ترین علائم آسیب دیدگی شاسی

از آنجا که اغلب خودروهای نو شاسی‌کشی استاندارد دارند، آسیب دیدگی شاسی بیشتر برای خودروهای کارکرده و تصادفی پیش می‌آید. اگر خودروی کارکرده‌ای خریده‌اید و شاهد علائم زیر هستید، این توصیه را جدی بگیرید و هرگز سوار خودرو نشوید.

تراز ضعیف خودرو

ناهماهنگی و تراز نبودن به ویژه در چرخ‌ها، بارزترین نشانۀ خرابی شاسی است. اگر هنگام رانندگی احساس کردید که خودرو بیشتر به یک سمت کشیده می‌شود و وضعیت ثابتی ندارد، شک نکنید شاسی آسیب دیده است. اگر مشکل جزئی باشد، با شاسی‌کشی و تنظیم مجدد حل می‌شود اما اگر آسیب جدی است، راهی برای تعمیر شاسی خودرو وجود ندارد.

شاسی خودرو

صداهای عجیب

حین رانندگی اگر صداهای عجیبی مانند جیرجیر شنیدید، در نزدیک‌ترین تعمیرگاه توقف کنید. اگر این نشانه مربوط به مشکلات شاسی باشد، بیشتر برای خودروهایی که قبلاً دچار تصادف شده‌اند، پیش می‌آید. دلیل آن است که هنگام تصادف فشار وارده شاسی را از تنظیم خارج می‌کند؛ بنابراین احتمال برخورد شاسی با قطعات دیگر و تولید صدای ناشی از برخورد آن‌ها وجود دارد.

ناهماهنگی قطعات خودرو

اگر هنگام بستن درب خودرو متوجه جانخوردن و چفت نشدن درب با بدنه شوید، تعجب نکنید؛ این مشکل ناشی از خرابی شاسی است. به عنوان علّت، باید به تراز نبودن شاسی و خمیدگی آن اشاره کنیم. از آنجایی که وقوع تصادف یا دررفتگی اتصالات شاسی، منجر به خمیدگی و استاندارد نبودن این قطعه می‌شود، بدنۀ خودرو هم دچار جابجایی می‌شود.

زاویه‌دار بودن تایرها

همان‌طور که گفتیم شاسی وظیفۀ تحمل وزن سایر قطعات و توزیع یکنواخت وزن را برعهده دارد. زاویه‌دار بودن تایرها به دلیل فشار زیاد شاسی روی آن‌ها، از دیگر مشکلات شاسی خودرو است.

از دیگر نشانه‌های شاسی آسیب دیده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ساییدگی غیرمعمول لاستیک‌ها

– رد نامنظم چرخ‌ها

– انحراف فرمان

– فرسودگی سریع لاستیک‌ها

– کند شدن حرکت خودرو

– افزایش مصرف سوخت

شاسی خودرو

تعمیر آسیب دیدگی شاسی 

از آنجا که رانندگی با شاسی آسیب دیده احتمال بروز خطر را افزایش می‌دهد، بهتر است از رانندگی در این وضعیت صرف‌نظر کنید. به‌طور‌ کلی آسیب‌های جزئی مانند ساییدگی یا فرورفتگی یک بخش از شاسی قابل تعمیر است اما اگر شاسی کاملاً از بین رفته یا دچار خوردگی شده است، دیگر قابل جبران نیست.

سخن آخر

در این مقاله به مهم‌ترین علائم آسیب دیدگی شاسی  اشاره شد. اگر شما هم به عنوان رانندۀ خودرو با این نشانه‌ها سروکار دارید، وقت را تلف نکنید. توصیه می‌کنیم تا دیر نشده، برای تعمیر شاسی به متخصصان خودرو و تعمیرکاران مجرب مراجعه کنید. شاید هنوز فرصت داشته باشید تا شاسی خودرویتان را نجات دهید!

همچنین بخوانید

ویدئوهای بیشتر را در اینستاگرام ما ببینید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.