فنی خودرو, مقالات

پنج دلیل لرزش فرمان خودرو

آیا تاکنون به هنگام حرکت خودرو لرزش فرمان را تجربه کرده‌اید؟ چه اندازه از این مسئله ناراحت شده‌اید؟     حرکت یا لرزش فرمان غالبا نشان‌دهنده‌ی وجود آسیب جدی در خودرو به شمار می‌رود که در بیشتر موارد نیز آسیب یاد شده به لاستیک‌ها یا ترمز خودرو مربوط می‌شود. سهل‌انگاری و بی‌توجهی به لرزش فرمان، اشتباهی بزرگ است که ‌می‌تواند منجر به بروز آسیب و مشکلات بیشتر در خودرو شود. برای پاسخ به این سوال که «چرا فرمان خودرو دچار لرزش می‌شود؟» دلایل زیر را می‌توان برشمرد:

تغییر شکل دیسک‌های ترمز

آیا بآتا‌ به‌حال اتفاق افتاده که هنگام کاهش سرعت خودرو یا توقف آن، فرمان خودرو دچار لرزش شود؟ اگر پاسخ شما مثبت است، این مسئله می‌تواند ناشی از تاب برداشتن دیسک‌ ترمز باشد. دیسک‌های ترمز سطوح صاف و همواری هستند که توسط لنت‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند تا توقف یا کاهش سرعت خودرو حاصل شود. گرمای تولید شده در سیستم ترمز که ناشی از اصطکاک میان دیسک و لنت ترمز است، به مرور سبب انعطاف‌‌پذیری و تغییر شکل دیسک‌ها می‌شود؛ تا جایی که در مدت زمان طولانی به دنبال عدم توجه به تعویض لنت ترمز، فشار وارده قادر خواهد بود روتورها را فرسوده و دیسک‌ ترمز را از بین ببرد. به دنبال این مشکل، لنت‌ها کارایی استانداردی نخواهند داشت؛ به همین جهت نیز لرزش فرمان رخ ‌می‌دهد که خوشبختانه این آسیب جدی نبوده و با تعویض دیسک رفع خواهد شد.

خرابی کالیپر ترمز

از دیگر دلایل غیرعادی لرزش فرمان خودرو باید به آسیب دیدن کالیپرهای ترمز اشاره داشت. کالیپرها وظیفه دارند لنت‌ ترمز را در موقعیت خود ثابت نگه دارند و با هر بار متوقف کردن یا کاهش سرعت خودرو، آنها را پایین بیاورند. با وجود اینکه شاید امری غیرعادی محسوب ‌شود اما این احتمال وجود دارد که کالیپرها گیر کنند یا به عبارت دیگر با لنت درگیر شوند. رانندگی با وجود این آسیب در کالیپرها می‌تواند مشکل ساز باشد؛ چرا که پیش از هر چیز فرمان خودرو را در شرایط خطر قرار می‌دهد.

 تراز نبودن لاستیک‌های خودرو

سیستم تعلیق خودرو بر اساس طراحی انجام شده موظف است تایرهای خودرو را تراز نماید و به آنها کمک کند تا به شکل هموار و یکسان روی سطح جاده قرار گیرند. به مرور زمان عوامل مختلفی از قبیل ناهمواری جاده، رانندگی پرخطر و سایر عوامل می‌تواند تراز بودن لاستیک‌ها را مختل کرده و سبب شود تا یک یا چند لاستیک خودرو در زاویه و موقعیت غیر استاندارد قرار بگیرند. تراز نبودن لاستیک‌ها از اصلی‌ترین دلایلی است که موجب لرزش فرمان می‌شود؛ البته علاوه بر لرزش فرمان، می‌تواند فرسودگی لاستیک و تسریع آن را به دنبال داشته باشد.

عدم تعادل در چرخ‌ها

بر هیچ کس پوشیده نیست که هر چهار چرخ خودرو باید از تعادل لازم برخوردار باشند که این امر به حرکت کردن چرخ‌ها با سرعت یکسان بستگی دارد. با این وجود، همان‌طور که اشاره شد به دلایل متعدد مانند رانندگی پرشتاب، تغییرات فصول، شرایط نامناسب جاده‌ها و… این امکان وجود دارد که تعادل چرخ‌ها از بین رفته و سبب شود تا چرخ‌ها از حالت استاندارد خارج شوند. عدم تعادل در چرخ‌ها خود عامل مهمی است که می‌تواند بر سیستم تعلیق خودرو تاثیر گذاشته و در نهایت به لرزش فرمان منتهی شود.

 مشکلات سیستم تعلیق

سیستم تعلیق خودرو بخش و شبکه‌ای مهم در خودرو است که از انتقال ارتعاشات به بدنه‌ی خودرو و سرنشینان جلوگیری می‌کند. این سیستم که در حقیقت بدنه‌ی خودرو را به چرخ‌ها  متصل می‌سازد، از قطعات متعددی از جمله فنرها، کمک فنر، بوش و… تشکیل شده است. چنانچه هر یک از این قطعات به آسیب دچار شوند، بدون شک سیستم تعلیق مختل شده و کارکرد خودرو با مشکل مواجه می‌شود. در پی آسیب دیدن سیستم تعلیق همانطور که قابل حدس است، مشکلات متعددی از جمله لرزش فرمان رخ می‌دهد. چنانچه سایر قطعات یاد شده از جمله کالیپر، لنت‌ و چرخ‌ها بدون ایراد باشند، شک نداشته باشید که لرزش فرمان ناشی از خرابی سیستم تعلیق است؛ پس ضروری است بررسی و تعمیر آن را به مکانیک متخصص واگذار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.