ترمزخودرو

سیلندر ترمز چیست؟ چه نوع سیلندر ترمزگیری قویتری دارد؟

سیستم ترمز مانند سایر قطعات خودرو، سیستمی کارآمد و در نوع خود، حساس می باشد؛ لذا برای رانندگانی که هیچ گونه آشنایی با سیستم ترمز و اجزای آن دارند، ضروری است تا با اجزای این سیستم و نحوه کارکرد آنها آشنا شوند. سیلندر، یکی از اصلی ترین قطعات ترمز خودرو به شمار می رود که وظیفه ای مهم را در سیستم ترمز خودرو انجام می دهد. از آنجا که در اکثر خودروهای جدید سیستم ترمز به جهت افزایش ایمنی خودرو به دو بخش تقسیم شده است، این قطعه وظیفه دارد تا فشار لازم برای عملکرد ترمز را در اختیار هر دو قسمت قرار دهد. در واقع باید بگوییم که سیلندر اصلی ترمز که در موقعیتی جداگانه از سیلندر چرخ قرار گرفته، وظیفه دارد فشار مکانیکی را به هیدرولیکی تبدیل کند، کالیپرهای ترمز در چرخ‌های خودرو را درگیر کرده و روغن ترمز را به مدارات ترمز برساند تا عمل ترمزگیری، محقق شود.

سیلندر اصلی ترمز با اینکه قطعه ای اساسی و مهم در سیستم ترمز است، اما بدون وجود سایر قطعات هیچ معنایی ندارد. به عبارت ساده تر اینکه اگر کوچک ترین قطعات از جمله پیستون های سیلندریا حتی فنرهای آن از کار بیفتد یا دچار آسیب شود، این آسیب به خودسیلندر هم سرایت کرده و باعث از کار افتادن تمام مجموعه می شود. اینجاست که اهمیت سیلندر ترمز و آشنایی با اجزای آن برای ما روشن می‌شود.

سیلندر اصلی ترمز متشکل از اجزای اصلی زیر است:

– میله فشاری: فشاری که از پدال ترمز به این میله وارد می شود، باعث می شود تا پیستون سیلندر به حرکت دربیاید.

– پیستون: در سیلندر اصلی ترمز، دو پیستون و فنر وجود وجود دارد؛ به اینصورت که اتصالات مکانیکی پدال ترمز، به پیستون اول فشار وارد می کند. وجود فشار بین این دو پیستون باعث می شود تا پیستون دوم وارد عمل شده و در قسمت مربوط به خود، روغن ترمز را داخل سیلندرفشرده کند.

– فنر پیستون: جایگاه این فنر در جلوی پیستون اول است و وظیفه دارد تا بعد از رها کردن پدال ترمز، پیستون را به موقعیت عقب، برگرداند.

– دو تشتکی جلو و عقب: وجود این تشتکی ها که جلوی دو پیستون قرار دارند، به این خاطر است که با حرکت پیستون ها به سمت جلو، تشتکی ها به دیواره سیلندرمماس شوند و از سرازیر شدن روغن به قسمت های عقبی پیستون ها، جلوگیری کنند.

– سوپاپ کنترل فشار: این سوپاپ که یا در بخش جلویی چرخ ها قرار می گیرد و یا در انتهای سیلندرترمز نصب می شود، موظف است روغن ترمز را برای حرکت دادن لنت های ترمز، به لنت ها برساند و هنگام خلاص کردن پدال نیز از ورود روغن به داخل مخزن جلوگیری کند.

علائم معیوب بودن قطعات سیلندرترمز

آشنا نبودن با زمان سرویس یا تعویض آن و…. بخشی از عواملی است که منجر به آسیب دیدن این قطعه اصلی و حساس در سیستم ترمز می شود. این آسیب به اشکال مختلفی خود را نشان می دهد که برخی از این نشانه ها را می توان شامل موارد زیر دانست:

1- روشن شدن چراغ هشدار ترمز

2- نرم و اسفنجی شدن پدال هنگام گرفتن ترمز

3- نشت روغن ترمز از مخزن

4- مشاهده ناخالصی (گرد و غبار و…) در روغن

5- چسبیدن پدال ترمز به کف خودرو

ویدئوهای بیشتر را در اینستاگرام ما ببینید…

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.