دسته‌بندی نشده

عیب یابی ترمز خودرو


این نوشته شامل نکاتی است برای عیب یابی سیستم ترمز خودرو قبل از اینکه به تعمیرکار مراجعه نمایید.سیستم ترمز متشکل از پمپ ترمز, بوستر ترمز, سیلندر چرخ, شیلنگ ترمز, لنت ترمز و قطعات لوله ترمز و سرلوله میباشد.جهت عیب یابی ترمز خودرو روشهایی قبل و بعد از روشن شدن خودرو وجود دارد که در این نوشته به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

عیب یابی ترمز قبل از روش کردن خودرو

قبل از روشن کردن ماشین برای تست عملکرد سیستم ترمز ابتدا باید کاپوت ماشین را باز کنیم.یکی از ضرورت های بازدید سیستم ترمز, روغن ترمز خودرو می باشد. راننده هر روز صبح در حین مشاهده آب و روغن خودرو باید روغن ترمز خودروی خود را نیز نگاه کند..دو فلش min و max روی مخزن روغن ترمز وجود دارد. راننده از این دو علامت میتواند کافی بودن روغن ترمز را بررسی نماید. راننده در ابتدا باید چک کند که روغن ترمز در مخزن روغن ترمز وجود داشته باشد. اگر میزان روغن ترمز کم باشد راننده باید روغن اضافه کند و سریعا برای بررسی دلیل کم شدن روغن ترمز به تعمیرکار تخصصی ترمز مراجعه نماید.

عیب یابی ترمز پس از روشن کردن خودرو

قبل از روشن شدن ماشین پای خود را روی پدال ترمز گذاشته و استارت میزنیم. در حال عادی در صورت سالم بودن سیستم ترمز, بعد از روشن شدن خودرو پدال ترمز به اندازه 2 سانتی متر به پایین کشیده میشود. این نشان دهنده عملکرد صحیح بوستر در سیستم ترمز است. اگر پدال ترمز پایین نرود و سفت باشد, راننده میتواند با استارت زدن ماشین آنرا تست کند تا سالم بودن بوستر را بررسی نماید. پس از روشن شدن ماشین اگر پدال ترمز بیش از حد پایین رود ابتدا باید روغن ترمز بررسی شود و پس از آن از چرخ ها و سیستم لوله ها و شیلنگ ها مطمئن شویم. با دیدن چرخ ماشین و لوله ترمز,نریختن روغن ترمز زیر ماشین یا پشت چرخ راننده میتواند دلایل کم شدن روغن ترمز و محلی نشتی را مطلع شود. اگر خودتون نتونستید حتما به تعمیر کار تخصصی سیستم ترمز مراجعه کنید تا دقیقا ایراد ترمز را متوجه شوید.

عیب یابی ترمز خودروهای مدل بالا

در خودروهای مدل بالا پس از باز کردن سوویچ چراغ زرد رنگ پشت آمپر با نام ABS روشن میشود.پس از استارت باید این چراغ خاموش باشد.اگر این اتفاق نیفتد و چراغ روشن بماند حتما سیستم ترمز خودرو مشکل برقی دارد. با روشن ماندن چراغ ABS برای عیب یابی ترمز خودرو باید به تعمیرکار تخصصی ترمز مراجعه نمایید. تعمیرگاه تخصصی با استفاده از دستگاه دیاگ خطای سیستم ترمز را پیدا میکند.
بعضی اوقات دلیل روشن ماندن چراغ ABS, نوسان برق یا باطری می باشد. در این صورت اگر این چراغ روشن باشد خطر خالی کردن ترمز را نداریم ولی کلا عملکرد ABS  در سیستم ترمز قطع میشود که بعد از مراجعه به تعمیرکار باید و استفاده از دیاگ خطا را متوجه خواهید شد.
معمولا ایرادات برقی سیستم ترمز باعث روشن شدن چراغ ABS میشود.از عملکرد ترمز در این حالت خیالتان راحت باشد. میتوانید با خیال راحت خودرو را به تعمیرکار ببرید. این ترس را نداشته باشید که ممکن است ترمز خالی کند و به این دلیل ماشین نباید حرکت کند.
در ماشین های مدل بالا سیستم ترمز به سیستم کیلومتر متصل میباشد. در ماشین های دنده اتوماتیک در صورت روشن بودن چراغ ABS خودرو حرکت نمیکند,دنده عوض نمیشود و سرعت نداریم.همچنین دور موتور از سه بالاتر نمیرود. دلیل همه این اتفاقات ABS میباشد.به این دلیل که کیلومتر ماشین از سنسور چرخ که به ABS اعلام میشود خوانده میشود.تا سنسور چرخ دور چرخ را به ECU  اعلام نکند آن هم نمیتواند فرمانی به کامپیوتر دهد.در این حالت معموم نیست که کیلومتر ماشین در چه اندازه ای قرارگرفته است تا گیربکس  دنده را عوض کند. این اتفاق برای ما زیاد افتاده است که ماشینی به دلیل ایراد در ABS حرکت نمیکرده و دنده عوض نمیکرده و دور موتور بیشتر از 3 هزار نمیرفته. ما با تعمیر سیستم ترمز و ABS ایرادات موتوری را هم برطرف کرده ایم .باید دقت کنید و خیلی راحت هر حرفی را قبول نکنید و پس از اطمینان از انجام کار و گرفتن ضمانت هزینه را پرداخت کنید تا قطعات نامرتبط را عوض نکنید.
تعمیرگاه تخصصی تعمیر ترمز ABSCliniC در این سری از مقالات قصد دارد جلوی سو استفاده بعضی تعمیرکاران را بگیرید. هر چه اطلاعات خود را در زمینه عیب یابی خودرو بیشتر کنید با هزینه کمتر و به راحتی میتوانید مشکل خودرو را با کمک تعمیرکاران متخصص برطرف نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.