دسته‌بندی نشده

علائم خرابی سیلندر ترمز

در این قسمت از آکادمی ترمز absclinic  به سیلندر ترمز و علائم خرابی سیلندر ترمز میپردازیم.سیلندر ترمز در خودروهای سواری دو نوع می باشد. یک مدل لنت دیسکی و مدل دیگر لنت کفشکی می باشد. در لنت هایی که ترمز های دیسکی دارند سیلندر و چرخ ها به دو قسمت تقسیم میشوند که سمت چپ و راست دیسک قرار میگیرند و فشار ترمز را از دو طرف به دیسک می آورند که در این حالت عملکرد ماشین و گیرایی ترمز بهتر انجام میشود. در ترمز های کفشکی لنت ها روی کفشک قرار گرفته و یک سیلندر چرخ که داخل آن دو قسمت تقسیم شده مسئولیت فشار روغن را دارد که معمولا ترمز های کفشکی زور کمتری نسبت به ترمز های دیسکی دارند. درحال حاضر ماشین های مدل بالا که از ترمز های قویتری برخوردار هستند در چهار چرخ دارای ترمز دیسکی هستند. ترمز های دیسکی عملکرد خیلی بهتری دارند و تعویض لنت آنها راحت تر است و توازن بین چهار تا چرخ خیلی بهتر انجام میشود که در گیرایی ترمز نیز تاثیری زیاد دارد.

  • خرابی در سیلندرهای دیسکی با توجه به سیستم و ساختار تشکیل دهنده آن کمتر میباشد.
  • عامل خرابی سیلندرهای دیسکی کالیپرهای آنها می باشد.در این حالت سیلندرها خوب عمل نمیکنند و باعث میشود لنت بیشتر درگیر شود.این درگیرشدن بیش از حد باعث اتمام لنت میشود.در این حالت از هر 4 عدد لنت یک لنت زودتر تمام میشود.
  • مصرف لنت های عقب خودرو نسبت به لنت های جلو کمتر میباشد.(مخصوصا در لنت های کفشکی)

1- پیستون گرد از جنس آلومینیوم که با فاصله کمی داخل سیلندر ترمز قرار دارد.
2- بین این سیلندر ترمز و پیستون اورینگ هایی وجود دارد که به آنها لوازم ترمز گفته میشود که از نشتی روغن به بیرون جلوگیری میکند. فشار روغن باید پشت پیستون حاضر و آماده باشد که بعد از گرفتن ترمز این روغن به پیستونی که داخل سیلندر قرار دارد فشار آورد تا لنت با دیسک درگیر شود.
در بعضی از خودروها امکان تبدیل سیلندرترمز کفشکی به دیسکی وجود دارد که مستلزم هزینه کردن است ولی امکان داره که عملکرد ترمز با توجه به قوی بودن پمپ  ترمز و بوستر ترمز و مقدار روغنی که در سیلندر و چرخ ها قرار داره خیلی بهتر شود.

تعمیر تخصصی سیلندر ترمز به جای تعویض

وقتی که لوازم خراب شود یا نشتی داشته باشد اصطلاحا میگوییم سیلندر ترمز روغن زده است. روغن زدن سیلندر ترمز باعث میشود ترمز “رو پا باشه” و ترمز پایین تر عمل کند و هوا بکشد. موقعی هم که هوا در سیستم ترمز باشد باعث میشود که ترمز پایین تر بگیرد و خطر تصادف و خالی کردن ترمز را داریم. در این شرایط راننده باید به تعمیرگاه مراجعه کند و معمولا تعمیرکار سیلندر ترمز را کامل عوض میکند .ما در ABSCliniC اقدام به تعمیر این سیلندرها می نماییم .تعمیر این سیلندرها هم مقرون به صرفه تر است و هم جنس آنها فابریک خودرو می باشند .اورینگ ها و لوازم ترمز جنس های خیلی خاصی هستند که با توجه به قالب هایی که دارند معمولا لوازم ژاپنی یا اورینگ های تکی هستند که میتوانند سیلندرهای فابریک رو بهتر جمع کنند. چون سیلندر هایی که اکنون در بازار موجود میباشد سیلندرهای بی کیفیت چینی یا ایرانی هستند ما اقدام به تعمیر سیلندر می کنیم که شاید یک سال یا دو سال برای مشتری کار کند. ولی سیلندر های نو نهایتا پس از مدت 6 ماه خراب میشوند. به همین خاطر تعمیر سیلندر ترمز خیلی بهتر از تعویض سیلندر می باشد. این کاری است که توسط متخصصان ترمز در ABSCliniC انجام میشود و با توجه به تجربه بالایی که درزمینه تعمیر سیستم ترمز خودرو داریم پیشنهاد میشود به جای تعویض اقدام به تعمیر سیلندر ترمز خودرو چه کفشکی و چه دیسکی نمایید.همچنین در نظر داشته باشید که خرابی سیلندر ترمز مدل کفشکی نسبت به دیسکی بیشت است.

دیدگاهی در مورد “علائم خرابی سیلندر ترمز

  1. Nana گفت:

    جالب بود یکم توضیحاتتونو بیشتر کنید خیلی بهتره تشکر

    1. absclinic گفت:

      ممنونم از دیدگاهتون بله حتما
      برای دیدن کلیپ های اموزشی رایگان حتما پیج اینستاگرام ما رو دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.