دسته‌بندی نشده

تقویت بوستر ترمز و عملکرد بهتر سیستم ترمز


در این قسمت از آکادمی ABSCliniC روشهای تقویت بوستر ترمز و عملکرد بهتر سیستم ترمز بررسی میشود.تقویت کردن بوستر به دو روش زیر انجام میشود:

تبدیل بوستر ترمز از حالت تک به دوبل:

در روش اول بوستر ترمز را از حالت تک به حالت دوبل تبدیل میکنیم.در این حالت بوستر ترمز باید تعویض شود.در این حالت میزان گیرایی و عملکرد سیستم ترمز خودرو بهتر می شود.

تقویت کردن بوستر ترمز تک:

تقویت کردن بوستر ترمز تک, روشی است که عملکرد سیستم ترمز را در خودرو ارتقا میدهد. چون بوستر ترمز با وکیوم موتور کار میکند و سوپاپی که وظیفه تخلیه هوا را دارد تاثیری مستقیم در بهبود عملکرد بوستر ترمز دارد. در این حالت باید سوپاپ تقویت شود و مقدار هوایی که داخل بوستر ترمز میباشد تخلیه گردد. با انجام این کار هم پدال نرم تر می شود و هم فشار بیشتری وارد میشود. این فشار پشت پمپ ترمز قرار میگیرد و روغن را با فشار بیشتری سمت چرخ ها روانه میکند.
تقویت کردن بوستر ترمز خودرو روش های مختلفی دارد که هر کسی به نوعی این کار را انجام میدهد. ولی اصلی ترین روش آن تقویت سوپاپ تخلیه میباشد. هر چه راحت تر هوا از داخل بوستر ترمز تخلیه شود عملکرد سوپاپ بهتر میشود و بوستر ترمز تقویت میشود. برای تقویت بوستر ترمز این بهترین روش است. به همین خاطر بوستر های ترمز سایز بندی دارند.در یک سری ماشین ها برای تقویت ترمز سایز بوستر را بزرگ میکنند. شرکت های ماشین سازی ایران خودرو و سایپا به این نتیجه رسیدند که با بزرگ کردن سایز بوستر هوای داخل سوپاپ بهتر تخلیه میشود و عملکرد سیستم ترمز بهتر میشود.
بوستر های پژو در سالهای 82 و 83 سایز 8 را داشتند. اکنون سایز بوستر ها 10 شده است. دلیل این افزایش سایز اضافه شدن ترمز ای بی اس (ABS) و افزایش هوایی است که باید تخلیه شود. برای پراید هم همینطور شده است چون بوستر پراید خیلی کوچک بود و الان بوستر آن بزرگ شده است و این سایز پله پله رو به افزایش است. خودروهایی مانند پاترول و نیسان و  زامیاد بوسترهاشون تک بوده و الان اکثرا بوستر دوبل دارند.
بوستر های دوبل هوای بیشتری رو در خودشون ذخیره میکنند و در این حالت ترمز هم عملکرد بهتری دارد چون پدال ترمز نرم تر میشود و فشار روغن بهتر به سمت چرخ ها می رود.
این عمل باعث تقویت بوستر میشود.تقویت بوستر تاثیری مستقیم بر روی تقویت سیستم ترمز دارد. به دلیل اینکه پدال به بوستر متصل است. بوستر فرمانده سیستم ترمز است که هر چه قدرت و قاطعیت بیشتری داشته باشد عملکرد سیستم ترمز بهتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.