ترمزخودرو, فنی خودرو

سنسور زاویه‌ فرمان چیست؟ علائم خرابی آن

سنسور زاویه فرمان

سنسور زاویه‌ فرمان و علائم خرابی آن

برای این‌که هنگام رانندگی ایمنی خودتان و سرنشینان را ضمانت کنید، سیستم‌های متعددی در خودرو تعبیه شده تا این کار را مثل آب خوردن انجام دهند. یکی از این سیستم‌ها، سنسور زاویه فرمان یا SAS است. اگر دقت کرده باشید، هنگام چرخش‌های ناگهانی فرمان یا انحراف چرخ‌ها، احساس می‌کنید که تعادل در خودرو برقرار می‌شود. این تعادل را مدیون سنسور زاویه فرمان هستید که با ارسال داده‌ها به سیستم کنترل پایداری، از انحراف جلوگیری می‌کند. می‌خواهید اطلاعاتی از این سنسور فرمان داشته باشید؟ این مقاله از ای بی اس کلینیک را از دست ندهید. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که سنسور فرمان چه وظیفه‌ای دارد و علائم خرابی آن کدام است.

سنسور زاویه‌ فرمانسنسور زاویه فرمان چیست؟

سنسور زاویه فرمان که به آن حسگر زاویه فرمان هم می‌گویند، از جمله قطعات مربوط به فرمان خودرو است که به دو شکل آنالوگ و دیجیتال در خودروها نصب می‌شود. این سنسور هنگام نامتعادل بودن چرخ‌ها و منحرف شدن خودرو، سیگنال‌هایی را به سیستم پایداری می‌فرستد تا این سیستم، سریعاً خودرو را کنترل کند.

سیستم کنترل پایداری چیست؟

اگر می‌پرسید که سیستم کنترل پایداری چیست؟ برای آشنایی بیشتر، در این بخش تعریف آن را آورده‌ایم. ESC یا سیستم کنترل پایداری، زمانی که خودرو در حالت عدم تعادل است، وارد عمل می‌شود و کنترل آن را حفظ می‌کند. در حقیقت، سیستم کنترل پایداری با اطلاعاتی که از سنسور زاویه فرمان دریافت می‌کند، قادر به کنترل خودروست؛ پس واضح است که این دو قطعه ارتباط نزدیکی باهم دارند و عملکردشان بدون یکدیگر معنایی ندارد.

چند حسگر فرمان در خودرو وجود دارد؟

شاید باورتان نشود اما از این سنسور، چندتایی در خودرو وجود دارد! بله، درست است. از آن‌جا که سیستم کنترل پایداری باید به‌طور کامل میزان انحراف را تشخیص دهد، لازم است داده‌ها کاملاً دقیق و به قول خودمان، میلی‌متری باشند. به همین دلیل هم از دو یا سه سنسور زاویه‌ی فرمان استفاده می‌شود. سیستم پایداری خودرو داده‌های سنسورهای فرمان را با هم مقایسه می‌کند تا مغایرتی نداشته باشند.

سنسور زاویه فرمان کجا قرار دارد؟

شاید برایتان سؤال باشد که سنسور زاویه فرمان یا SAS در کدام بخش خودرو قرار دارد؟ ای بی اس کلینیک به این سؤال شما هم جواب می‌دهد. معمولاً این سنسور، در ستون فرمان نصب می‌شود تا قادر به تشخیص ناپایداری فرمان باشد. البتّه در برخی از خودروها شاهد هستیم که حسگر زاویه فرمان در نزدیکی چرخ‌ها قرار دارد. به‌طور کلی بسته به مدل خودرو، جای این سنسور متفاوت است.

سنسور زاویه‌ فرمانعلائم خرابی سنسور زاویه فرمان

مثل هر قطعه‌ی دیگری حسگر زاویه فرمان هم می‌تواند به مرور دچار مشکل شود و از کار بیفتد. علائم خرابی سنسور زاویه فرمان عبات‌اند از:

1- فعال شدن نشانگر اخطار خودرو (چراغ چک)

2- انحراف چرخ‌ها

3- چرخش‌های تند و ناگهانی چرخ‌ها

4- چرخش نامناسب فرمان

5- زاویه‌دار بودن چرخ‌ها در پیچ جاده

سؤالات متداول

1- علائم خرابی سنسور زاویه فرمان چیست؟

روشن شدن چراغ چک، زاویه‌دار بودن چرخ‌ها و چرخش ناگهانی آن‌ها از علائم خرابی این سنسور فرمان است.

2- سنسور زاویه فرمان کجا قرار دارد؟

بسته به مدل خودرو، این سنسور در ستون فرمان یا نزدیکی چرخ‌ها قرار دارد.

3- می‌توانم بدون رفتن به تعمیرگاه این سنسور فرمان را بررسی و رگلاژ کنم؟

بررسی و رگلاژ حسگر زاویه فرمان، نیاز به باز کردن سیستم فرمان خودرو دارد. بهتر است برای این‌کار، به تعمیرگاه تخصصی خودرو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.