ترمزخودرو, فنی خودرو, مقالات

خلاصی پدال ترمز چیست؟ دلایل+ نحوه تنظیم

خلاصی پدال ترمز

چگونه خلاصی پدال ترمز را تنظیم کنیم؟

تصور کنید در حال رانندگی هستید که برای خرید از فروشگاه، قصد پارک کردن خودرو را دارید. بدون اینکه فشار زیادی به پدال ترمز وارد کنید، پدال تا آخر پایین می‌رود و به کف اتاق می‌چسبد اما سرعت خودرو اصلاً کم نمی‌شود. این وضعیتی است که به آن خلاصی ترمز خودرو یا خالی کردن ترمز می‌گویند. فکر کردن به این مشکل هم نگران کننده است؛ چه برسد به اینکه واقعاً با آن مواجه شوید! ترمزها قطعاتی حیاتی هستند که با متوقف کردن خودرو، امنیت راننده و سرنشینان را برعهده دارند. از آن‌جا که بیشترین دلیل خالی کردن پدال ترمز و شل شدن آن مربوط به خرابی قطعات ترمز است، قبل از هرچیز باید عیب‌یابی کنید و سپس مشغول تنظیم ارتفاع پدال ترمز شوید. می‌خواهید بدانید چطور باید خلاصی پدال ترمز را تنظیم کنید؟ ادامه مقاله را از دست ندهید.

دلایل خلاصی پدال ترمز

اگر خودرو‌ مجهز به ترمزABS  است و چنین مشکلی دارد، اول از همه بلوکABS  را بررسی کنید. اگر مشکل مربوط به این قطعه نیست یا خودرو فاقد ترمز ABS است، موارد زیر را فراموش نکنید. مهم‌ترین دلایل خلاصی ترمز خودرو عبارت‌اند از:

  • هواگیری نادرست
  • کاهش روغن ترمز
  • خرابی یا فرسودگی سیلندر ترمز
  • آسیب دیدن بوستر ترمز
  • خرابی کالیپرها

خلاصی پدال ترمزمشکلات شایع پدال ترمز

1- اسفنجی بودن پدال ترمز

پدال‌ها هنگام فشار دادن باید محکم باشند و با فشار پای راننده حرکت کنند. اگر با فشار دادن پدال، احساس می‌کنید پدال‌ها نرم و اسفنجی هستند و با فشار کمتر از حالت عادی پایین می‌روند، به این معناست که در اتصالات و لوله‌های ترمز خرابی وجود دارد یا روغن ترمز کهنه شده است. معیوب بودن کالیپر یا سیلندر و هواگیری نامناسب هم می‌تواند دلیل پدال اسفنجی باشد.

2- چسبیدن پدال ترمز به کف خودرو

در پدال اسفنجی، ترمزها هنوز به مرحله نهایی آسیب نرسیده‌اند و کاملاً خلاص نشده‌اند؛ از این رو راننده با وارد کردن فشار بیش از حد، می‌تواند خودرو را متوقف کند اما در خلاص شدن ترمز که باعث چسبیدن پدال به کف اتاق است، پدال‌ها کاملاً آزاد هستند. این مشکل می‌تواند به خرابی تنظیم خودکار لنت‌ها یا ساییدگی این قطعات و خرابی پمپ اصلی ترمز برگردد. خم یا آزاد شدن میله پدال هم می‌تواند اصلی‌ترین دلیل خلاصی پدال ترمز باشد.

با وجود خالی کردن ترمز، چطور رانندگی کنیم؟

رانندگی با ترمز معیوب، وضعیت خطرناکی است که به آن حتّی نباید فکر کنیم. اگر از خرابی ترمز مطمئنید، تا درست شدن آن هرگز سوار خودرو نشوید؛ اما در صورتی که مشغول رانندگی هستید و این وضعیت پیش می‌آید، ابتدا خونسرد باشید و استرس نگیرید. سپس به آرامی سرعت خودرو را کم کنید تا خودرو به سرعت بین 20 تا 30 برسد. زمانی که از کاهش سرعت مطمئن شدید، با کشیدن ترمز دستی خودرو را متوقف کنید و بلافاصله به دنبال حل این مشکل باشید.

مراحل تنظیم خلاصی پدال ترمز

1- خودرو را روی سطح هموار پارک کنید و ترمز دستی یا همان ترمز ثانویه را بکشید. سپس صندلی راننده را تا جایی که می‌توانید عقب ببرید تا برای تنظیم پدال ترمز راحت‌تر باشید.

2- پدال را بین دو انگشت شست و سبابه بگیرید و به آرامی بالا و پایین کنید تا میزان خلاصی را متوجه شوید.

3- در ادامه پیچ قفلی میله‌ای را که به پشت پدال متصل است، با احتیاط باز کنید و میله را به کمک آچار مناسب بچرخانید تا بتوانید تنظیم ارتفاع پدال ترمز را انجام دهید.

4- اگر پدال ارتفاع زیادی دارد، میله را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا ارتفاع کم شود. اگر هم پدال ارتفاع کمی دارد و به کف اتاق چسبیده است، میله را در جهت حرکت عقربه‌ها بچرخانید تا پدال بالا بیاید و خلاصی ترمز خودرو برطرف شود.

5- پس از تنظیم شدن پدال، پیچ‌ها را با دقت ببندید و با روشن کردن خودرو، پدال ترمز را امتحان کنید.

جمع بندی

در این مقاله دلایل خالی کردن ترمز از جمله هواگیری نادرست، خرابی سیلندر و معیوب بودن کالیپر به شما عزیزان معرفی شد و با مراحل تنظیم خلاصی پدال خودرو نیز آشنا شدید. تنظیم ارتفاع پدال ترمز شاید آنقدر‌ها هم سخت نباشد، اما اگر اولین بار است که با این مشکل مواجه می‌شوید، تنها یک مکانیک خودرو می‌تواند شما را از این وضعیت نجات دهد.

راهنمای رگلاژ ترمز دستی خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.