ترمزخودرو, فنی خودرو, مقالات

چرا خودرو ریپ می‌زند؟ بررسی دلایل و حالت‌های مختلف

ریپ زدن خودرو

چرا خودرو ریپ می‌زند؟ بررسی دلایل و حالت‌های مختلف

هنگام رانندگی یا تعویض دنده متوجه تکان‌های شدید خودرو و پرت شدن‌تان به سمت جلو می‌شوید؟ باید بگوییم که در این لحظه شما یکی از مشکلات شایع و اساسی خودروها را تجربه می‌کنید که به آن «ریپ زدن» می‌گویند. ریپ زدن، حالتی است که ماشین همراه با صداهای ناهنجار، تکان‌های شدید و رو به جلو دارد. با اینکه ریپ زدن خودرو مربوط به خرابی برخی قطعات مانند موتور است، اما جای نگرانی نیست؛ چون یک تعمیرگاه تخصصی خودرو می‌تواند شما را از این مشکل نجات دهد. در این مقاله از سایت ای بی اس کلینیک قصد داریم به این سوال که چرا خودرو ریپ می‌زند؟ پاسخ دهیم. اگر می‌خواهید دلایل ریپ زدن خودرو را بدانید، این مقاله را از دست ندهید و همراه ما باشید.

ریپ زدن خودرو 5 دلیل ریپ زدن خودرو

از آن‌جا که ریپ زدن خودرو خبر از بروز یک مشکل جدی در خودرو دارد، این مشکل می‌تواند به هرکدام از قطعات خودرو و خرابی آن‌ها مربوط باشد. مهم‌ترین دلایل ریپ زدن خودرو عبارت‌اند از:

1- خرابی شمع خودرو

شمع‌ها قطعاتی مهم هستند که در بالای محفظه سیلندر و احتراق قرار گرفته‌اند و وظیفه دارند با ایجاد جرقه، خودرو را روشن کنند. از آن‌جا که شمع‌ها هم مثل تمام قطعات در دراز مدت دچار فرسودگی یا خرابی می‌شوند، می‌توانند علت ریپ زدن خودرو، به خصوص در دور پایین موتور باشند. چنانچه با تمیز کردن شمع‌ها و قرار دادن دوباره آن‌ها در بالای محفظه این مشکل حل نشد، تنها راه تعویض شمع‌ها است.

2- تنظیم نبودن موتور

به هم ریختن تنظیم موتور، دیگر علت ریپ زدن خودرو است. اگر موتور خودرو حالت همیشگی را نداشته باشد و دچار ایراد در تایم بندی شود، باعث می‌شود تا قطعاتی مثل پیستون یا سوپاپ‌ها‌ نتوانند به موقع عمل کنند و باز و بسته شوند. کارکرد نادرست این قطعات، نتیجه‌ای جز ریپ زدن ماشین ندارد.

3- خرابی سیلندرها

سیلندر قطعه‌ای از موتور ماشین است که نگهداری قطعات مختلفی چون میل لنگ و سوپاپ را برعهده دارد و نوعی رابط میان آن‌ها محسوب می‌شود. با گذشت زمان سیلندرها دچار خرابی یا ترک خوردگی می‌شوند و همین مسئله می‌تواند باعث ریپ زدن ماشین شود. ناگفته نماند که نفوذ روغن از موتور به سیلندرها یا قرار گرفتن سیلندر در معرض رطوبت هم روی کارایی این قطعه تأثیر می‌گذارد و مشکلاتی چون ریپ زدن خودرو را ایجاد می‌کند.

4- معیوب بودن سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن حسگری در ماشین است که می‌تواند از دلایل ریپ زدن خودرو باشد. این قطعه میزان اکسیژن موجود در سوخت را اندازه گیری می‌کند و اطلاعات آن را به کامیپوتر یا ECU می‌فرستد. فرسوده شدن سنسور یا نفوذ ذرات گرد و غبار به آن، باعث ارسال اطلاعات نادرست به ECU می‌شود و موجب می‌شود تا میزان سوخت کم‌تر یا بیشتر از نیاز موتور آزاد شود و در نهایت، ماشین ریپ بزند.

5- کثیف بودن فیلتر هوا

شاید فکر کنید که فیلتر هوا قطعه‌ چندان مهمی نیست و باورتان نشود که می‌تواند علت ریپ زدن خودرو باشد، اما باید بگوییم این حرف درست است. دور نگه داشتن انواع آلاینده‌ها از موتور خودرو و جذب ذرات گرد و غبار، وظیفه‌ای است که فیلتر هوا به عهده دارد. حالا که با کارکرد این قطعه آشنا شدیم، به راحتی درک می‌کنیم که کثیف بودن فیلتر هوا، مانع از شتاب گیری می‌شود و می‌تواند ریپ زدن ماشین را به دنبال داشته باشد.

ریپ زدن خودرو

ریپ زدن خودرو در حالت‌های مختلف

چیزی که بیشتر از هرچیزی در ریپ زدن خودرو باعث نگرانی می‌شود، این است که ریپ زدن همیشه در یک حالت اتفاق نمی‌افتد. از این رو نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تنها هنگام تعویض دنده یا حرکت خودرو با این مشکل مواجه شویم. ای بی اس کلینیک اینجاست تا حالت‌های مختلف ریپ زدن خودرو را به شما معرفی کند:

ریپ زدن خودرو هنگام زدن استارت

اگر برای‌تان پیش آمده که هنگام استارت زدن، خودرو ریپ می‌زند و نگران‌تان می‌کند، احتمالاً بخش‌هایی چون سیستم احتراق خودرو آسیب دیده‌اند. خرابی کوئل، آلودگی فیلتر سوخت و صدمه دیدن تسمه تایم می‌توانند از مهم‌ترین دلایل ریپ زدن خودرو هنگام استارت زدن باشند.

ریپ زدن خودرو در دنده 1 و 2

اگر در دنده 1و2 متوجه ریپ زدن خودرو می‌شوید، از بررسی سیستم احتراق و برق خودرو غافل نشوید و به دنبال عیب یابی قطعات این بخش باشید؛ چون به احتمال زیاد شمع‌ها، وایرها و کوئل دچار خرابی و آسیب شده‌اند.

ریپ زدن خودرو حین حرکت

معمولاً ریپ زدن حین حرکت اتفاق می‌افتد و باعث تکان و لرزش ماشین می‌شود. البته همیشه به این شکل نیست و بسته به اینکه کدام قطعات معیوب هستند، حالت‌های ریپ زدن خودرو نیز متفاوت است. به طور کلی علت ریپ زدن خودرو هنگام حرکت به فرسودگی یا خرابی انژکتور، آلودگی بنزین، تنظیم نبودن موتور، خرابی سنسور اکسیژن، معیوب بودن سنسور دور موتور و ایراد در اتصالات انژکتور برمی‌گردد.

ریپ زدن خودرو در سربالایی

گاهی اوقات پیش می‌آید که هنگام بالا رفتن از سربالایی هم متوجه لرزش ماشین و ریپ زدن آن می‌شوید. اگر چنین مشکلی وجود داشته باشد، می‌توانیم به معیوب بودن وایر شمع، آسیب دیدن سوپاپ‌ها، خرابی فیلتر سوپاپ، عملکرد ضعیف پمپ بنزین، کثیف بودن فیلتر بنزین، نشتی لوله‌های هوا و نرسیدن مقدار لازم بنزین به موتور اشاره کنیم.

جمع‌بندی

در این مقاله دلایل ریپ زدن خودرو را به شما معرفی کردیم و توضیح دادیم که ریپ زدن و لرزش خودرو در حالت‌های مختلف، ناشی از خرابی کدام قطعات است. با اینکه گاهی می‌توانید با تمیز کردن برخی قطعات مانند شمع‌ها این مشکل را پشت سر بگذارید، اما این روش همیشگی نیست. مراجعه به تعمیرگاه تخصصی خودرو برای عیب‌یابی و تعویض قطعات خراب، روشی آسان و مطمئن برای خلاص شدن از شر ریپ زدن ماشین است. تعمیرگاه تخصصی و مجهز ای بی اس کلینیک، در کوتاه‌ترین زمان خودروی شما را تعمیر می‌کند و آن را مثل روز اول به شما تحویل می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.