دسته‌بندی نشده

بوستر ترمز چیست و عملکرد آن چگونه است؟

بوستر ترمز قطعه ای در سیستم ترمز است که به پدال ترمز وصل میشود. نقش اصلی بوستر ترمز نرم کردن پدال ترمز در سیستم خودروهای سواری می باشد. بوستر ترمز در دو مدل تک و دوبل طراحی و ساخته شده است.
بوستر برای انواع خودروها با سایز های متفاوت 8  و  9  و 10 اینچ طراحی شده است. این بوستر ها همراه پمپ ترمز بر روی خودرو قرار میگیرند. سایز این بوستر ها با سایز پمپ برابر میباشند. بوستر ترمز نقش نرم کردن پدال ترمز را پس از استارت و روشن کردن خودرو به عهده دارد. بوستر با وکیوم موتور خلاء ای که هنگام روشن شدن موتور از قسمت منیفول تولید میشود کار میکند. به همین دلیل در هنگام خاموش بودن خودرو بوستر ترمز عمل نمیکند و در این حالت ترمز سفت میشود.
برای تست بوستر ترمز قبل از روشن کردن اتومبیل پای خود را روی پدال ترمز گذاشته و خودرو را روشن کنید و در عین حال پدال کمی زیر پای شما شل میشود.عملکرد بوستر ترمز در سیستم ترمز خودرو باعث میشود که بعد از روشن کردن پدال نرم شده تا راننده هنگام ترمز گیری فشار کمتری را به پدال بیاورد. در عین حال بوستر مستقیما به پمپ ترمز وصل می باشد و اصطلاحا پمپ و بوستر در سیستم ترمز نقش فرستنده نیروی ترمز را بعد از فشار دادن پدال ترمز توسط راننده به سیستم خودرو که سیلندر و چرخ ها و شیلنگ ترمز و لوازم چرخ هستند که این قسمت ها در ترمز نقش گیرنده را دارند.
بوستر در خودرو های مختلف با توجه اندازه و سایز موتور, اندازه اسب بخار و نیرویی که دارند طراحی میشود.در یک سری از ماشین ها بوستر بزرگ تری بسته میشود که اصلاحا به این بوستر ها بوستر دوبل گفته میشود. بوستر دوبل دو عدد بوستر است که نیروی بیشتری را تولید کند و پدال را نرم تر کند و فشار روغن را از سمت پمپ به سمت چرخ ها میفرستد تا باعث عملکرد بهتر  سیستم ترمز شود.
در برخی مواقع برای تقویت بوستر ترمز بوسترهای ترمز را در ماشین ها از تک به بوستر دوبل تبدیل میکنند که قدرت ترمز و گیرایی ترمز بهتر میشود. در یک سری از ماشبن ها که پدال ترمز آنها خیلی سفت است و دیر عمل میکند شما میتوانید با تغییر بوستر این عملکرد را بهبود بخشید.
در  پژو 206 و محصولات ایران خودرو اکثر بوستر ها تک میباشند و فقط در اندازه متفاوت هستند. سایز بوستر ها از 8 تا 10 است. در ماشین های ایران خودرو و پراید و ریو و محصولات سایپا سایزشون در دو مدل کوچک و بزرگ میباشد که سایز بزرگ آنها معمولا در اکثر ماشین ها یکی است. تیبا و  ریو و  پراید ای بی اس و نیسان زامیاد های قدیم و نیسان سایپا یک بوستر دارند و  فقط در اندازه میلی که در اتاق میاد و به پدال وصل میشود متفاوت است. در این خودروها با توجه به اندازه آنها میتوان بوستر دوبل نصب کرد.
در ماشین های شاسی بلند برای اینکه در سیستم ترمز عملکرد و کارایی بهتری داشته باشند مثل سانتافه و محصولات هیوندا بوستر هایشان دوبل است.

تعمیر بوستر:

اکثر بوستر ها به این دلیل تعمیر میشوند چون که بوستر از یک دستگاه سوپاپ تشکیل شده است که هوایی که موتور وارد بوستر میکند ذخیره می کند. دستگاه سوپاپ و کاسه نمد وظیفه نگهداری و ذخیره وکیوم را دارند. هر گاه دیافراگم لاستیکی که بین دو تا در قابلمه آهنی بسته میشود پاره یا سوراخ شود هوا رد میشه و پدال سفت میشود که عملا در اکثر مواقع بوستر هارو تعویض میکنند.این تعویض باعث میشود قطعه ای که برای خود کارحانه است تعویض شود.قطعه فابریک خود کارخانه از قطعات نوی دیگر چینی یا ایرانی بسیار بهتر است.
مخصوصا در بوستر های 206 بعد از خرابی بوستر دستگاه سوپاپ و دیافراگم و کاسه نمد تعویض میشود. این تعویض هم از نظر هزینه ای مقرون به صرفه است و اینکه الان در اکثر فروشگاه ها و نمایندگی ها پمپ و بوستر به صورت کامل ارائه میشود. یعنی وقتی که بوستر خراب میشود باید یک بوستر و همراه پمپ ترمز خریداری کنید و از بوستر رو استفاده کنید و عملا پمپ برای شما استفاده ای ندارد. این در حالی است که بوستری که فابریک خود ماشین قابل تعمیر است تعویض میشه و این هم از نظر مالی و هم از نظر کاربردی به راننده ضرر میزند.
گروه تخصصی ABSCliniC با سالها تجربه تعمیر تخصصی ترمز و قطعات ترمز به جای تعویض قطعه اقدام به تعمیر میکند.تعمیر قطعات هم باعث بهتر عمل کردن بوستر خواهد شد و هم هزینه تمام شده کاهش می یابد.
هزینه خرید پمپ و بوستر نو تقریبا 500 هزار تومن میشود که همراه با هزینه اجرت تعمیرکار 700 هزار تومان میشود.در این حالت نه تعمیرکار و نه فروشنده به شما ضمانتی نمیدهند.دلیل اینکه فروشنده ضمانت نمیدهد این است که فروشنده از شرکتی دیگر این قطعه را خریداری کرده است.
گروه تخصصی تعمیر ترمز ABSCliniC با هزینه بسیار پایین تر و با ضمانت بدون نیاز به تعویض,قطعه فابریک خودروی شما را تعمیر میکند.ما تضمین میدهیم در صورت هر گونه خرابی و یا مشکل برای راننده تا 1 سال هیچ هزینه ای نداشته باشد.ما با پایین آوردن هزینه سعی داریم تا راندمان را بالا ببریم.
بوستر اکثر خودروها فابریک می باشد و مزیت این بوستر ها این است که در صورت تعمیر زمان بیشتری در خودرو کار میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.