دسته‌بندی نشده

ترمز ABS چیست و چگونه کار می کند


امروزه ترمز ضد قفل ای بی اس در خودروهای مدرن استفاده میشود.این ترمز از تصادف جلوگیری میکند.با کمک ترمز ای بی اس موانع را هنگام ترمز گرفتن رد کنید و همچنین طول مسافت ترمز کاهش می یابد.ای بی اس چیست؟ چطور از تصادف هنگام گرفتن ترمز جلوگیری میکند؟ در این قسمت از آکادمی ترمز ABSClinC در این مورد توضیح میدهیم.
در خودروهای سواری دو نوع سیستم ترمز معمولی و سیستم ترمز ای بی اس ABS وجود دارد. در سیستم ترمز معمولی هنگام سرعت گرفتن خودرو دور موتور از حدی بالاتر میرود و همزمان دور چرخ ها نیز بالاتر میرود. در سیستم ترمز معمولی در هنگام ترمز گرفتن دور موتور ثابت مانده و دور چرخ صفر میشود. این صفر شدن ناگهانی باعث قفل کردن چرخ و ایجاد خط ترمز میشود .این نوع ترمز منجر به چرخیدن خودرو,منحرف شدن و چپ شدن خودرو میشود که برای سرنشینان خطرناک میباشد. به همین خاطر برای رفع این مشکل مهندسین نوع دیگری از ترمز را به نام سیستم ترمز ای بی اس ABS طراحی کرده اند.خودروهای دارای ترمز abs بر روی داشبورد خود یک نشانگر به نام ABS دارند.

سیستم ترمز ضد قفل ای بی اس ABS در خودرو چگونه عمل میکند

همینطور که از نام آن پیداست سیستم ترمز ضد قفل یک سیستم امن در خودرو می باشد که اجازه قفل شدن به چرخ ها را نمیدهد و به راننده در کنترل فرمان اتومبیل کمک میکند. همچنین به این نوع سیستم بعضی اوقات ترمز ضد لغزش نیز گفته میشود.این نوع سیستم به چرخ های وسیله نقلیه کمک میکند که لغزش را کنترل کرده بنابراین از کنترل خارج نمیشوند.با ترمز ABS شما در شرایطی که مجبور هستید ناگهانی ترمز بگیرید, کنترل بیشتری بر وسیله نقلیه خود دارید.این نوع ترمز در کل هم باعث کنترل بیشتر فرمان و هم باعث لغزش کمتر در هنگام ترمز ناگهانی میشود.
در سیستم ترمز ای بی اس هنگامی که دور موتور 1600 باشد و راننده ترمز بگیرد باعث میشود که دور موتور کم کم به صورت پله ای پایین بیاید و سیر نزولی داشته باشد. سیستم ترمز ای بی اس روغنی را که از سمت پمپ ترمز و بوستر ترمز به سمت چرخ ها روانه میشود قطع و وصل میکند تا دور چرخ نیز به صورت پله ای کاهش یابد.در ترمز ای بی اس همزمان با پایین آمدن دور موتور دور چرخ نیز به صورت پله ای پایین می آید.این نوع ترمز باعث میشود که چرخ ماشین قفل نکند و ماشین سر نخورد.این نوع ترمز باعث میشود خودرو در کوتاهترین زمان با حد فاصل کم متوقف شود.
سیستم ترمز ای بی اس دور چرخ را با دور ماشین به ECU اعلام میکند.در این حالت همزمان با کاهش دور موتور خودرو, دور چرخ نیز کاهش می یابد.
در سیستم ترمز فابریک شرکت آئودی (Audi) آلمان در حداقل زمان حداکثر ضربه توسط لنت به دیسک برخورد میکند.شاید در هر دقیقه 85 تا 90 دفعه لنت با دیسک درگیر شود.در این حالت قبل از اینکه راننده با مانع برخورد کند ماشین متوقف میگردد.
در خودروهای معمولی مثل پراید,L90 و ماشین های سبکتر مانند ماکسیما در سیستم ای بی اس خود ضعیف هستند چون نسبت به ماشین های مدل بالا سرعت عملکرد پایین تری دارند.این ضعف منجر به تصادف در این خودرو ها میشود.

تفاوت ترمز ای بی اس با ترمز معمولی

  • در ترمز معمولی چرخها یک دفعه قفل میشوند.در این حالت چرخ دیگر نمیچرخد و باعث میشود خودرو منحرف شود.ولی در ترمز ای بی اس چرخش چرخها به آهستگی کاهش می یابد.در این حالت راننده تسلط بیشتری بر روی وسیله نقلیه دارد.
  • تفاوت عمده سیستم ترمز معمولی و ای بی اس در این است که در سیستم معمولی دور چرخ از هر عددی که باشد صفر میشود ولی در ای بی اس دور چرخ پله ای کاهش می یابد.
  • اکثر راننده ها  عملکرد ترمز ABS را در بارندگی و جاده خیس متوجه میشوند چون در این سطوح خودرو منحرف نمیشود. راننده در این حالت کنترل بیشتری به وسیله نقلیه دارد.
  • ترمز ای بی اس امنیت در خودرو را بالاتر میبرد.ولی توجه داشته باشید که تنها راننده و نحوه رانندگی میتواند امنیت را تضمین کند.

به طور کلی ترمز ABS از قفل شدن چرخها در هنگام ترمز گرفتن جلوگیری میکند.همچنین با ترمز ای بی اس میتوانید با کنترل بیشتری در حین ترمز گرفتن موانع را رد نمایید.

روش کارکردن سیستم ترمز ای بی اس

کارکرد سیستم ترمز ضد قفل ای بی ای ABS آسان است.این سیستم ترمز به خودرو اجازه قفل شدن را نمیدهد و این مانع لغزش خارج از کنترل خودرو میشود. ABS موجب کنترل بیشتر ماشین و کاهش مسافت توقف پس از ترمز در سطوح خیس و لغزنده میشود.ترمز abs میتواند مانع تصادف شود.
یک چرخ لغزنده کشش بیشتری نسبت به چرخ غیر لغزنده دارد.به طور مثال اگر مشغول رانندگی در سطحی برفی باشید شما قادر به جلو رفتن نخواهید بود و چرخ ها در جای خود میچرخند.این به این دلیل است که نقطه تماس چرخ با برف سر میخورد.
ترمز ای بی اس ABS فشار سیار ترمز را بدون توجه به فشاری که بر ترمز وارد میشود, تغییر میدهد که این موجب رسیدن سرعت چرخ به کمترین خود میگردد.

نکات مهم در مورد رانندگی با ترمز

  • در برخی شرایط ترمز abs عملکرد خوبی ندارد.
  • در سطح خیابان سفت ترمز بگیرید ولی در سطح برف نرم ترمز بگیرید.
  • در سطوح برفی نرم و به آهستگی ترمز بگیرید.در این حالت خودرو زودتر متوقف میشود.

تشخیص عملکرد نادرست ترمز

  1. یکی از نشانه های خراب شدن ترمز ای بی اس خودرو واکنش نشان ندادن پدال ترمز است.در این حالت پدال ترمز سفت میشود و در نهایت عمل نمیکند.
  2. وقتی سیستم ترمز خودرو درست باشد آنوقت پدال ترمز باید به راحتی کار کند.با یک بار پدال گرفتن خودرو باید متوقف گردد.پس از گذشت زمان ترمز گرفتن نیاز به فشار بیشتری روی پدال دارد.این یکی از نشانه های این است که ترمز خودرو نیاز به تعمیر دارد.
  3. وقتی چراغ ای بی اس روشن شود آنوقت ترمز ای بی اس اتومبیل دچار ایراد شده است.در این حالت ترمز ای بی اس به دلیل عمکرد نادرست غیر فعال شده است.ترمز معمولی در این حالت درست کار میکند.
  4. در صورت قفل شدن ترمز احتمالا ای بی اس مشکل دارد.

ایرادات متداول در ترمز ای بی اس

  • مسدود شدن مسیر روغن که مدار بلوک ای بی اس که چرخ ها را تغذیه میکند مسدود میشود.در این حالت به چرخ مورد نظر روغن نمیرسد.
  • مورد دیگر خالی کردن ترمز است که غیر از پمپ و چرخ ها به بلوک ای بی اس مربوط میشود.
  • ایراد دیگر نشتی روغن میباشد که این روغن ریزی از خود بلوک می باشد.

این ایرادات در اکثر بلوک های ای بی اس ABS اتفاق می افتند. ایرادات دیگری نیز مانند قفل کردن موتور چرخشی یا …  در بلوک های ای بی اس اتفاق می افتد.

سیستم ترمز ESP یا سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

در یک سری سیستم ها هنگام پیچیدن نیز دور چرخ ها تنظیم میگردد.ابن نوع سیستم ها در سیستم ای بی اس خود سیستم ESP را نیز دارند.سیستم ESP نیز ضدقفل عمل میکند و در پیچ جاده مانع انحراف خودرو میشود.اکثر خودورهای هیوندا مجهز به ESP میباشند.در این حالت دور چرخ ها با هم هماهنگ میشوند و باعث عملکرد بهتر ای بی اس میشوند.

اجزای اصلی سیستم ترمز ای بی اس

سنسور سرعت :
این سنسور بر سرعت هر چرخ خودرو نظارت کرده و تعیین میکند که هر چرخ چه شتاب و یا کاهش سرعتی داشته باشد.
دریچه ها:
دریچه ها فشار هوای وارده به ترمز را در هنگام ABS تنظیم میکنند.در هر ترمز یک دریچه وجود دارد که توسط سیستم ABS خودرو کنترل میشود.
در موقعیت اول دریچه ترمز باز است و به فشار اجازه میدهد از سیلندر اصلی به ترمز ها منتقل گردد.
در موقعیت دوم دریچه ترمز بسته می ماند و فشار از سیلندر اصلی به ترمز ها محدود می شود.
در موقعیت سوم دریچه فشار ترمز ها را رها میکند.
موقعیت سوم آنقدر تکرار میشود که خودرو کاملا متوقف شود.مقاومتی که شما در هنگام ترمز گرفتن با سرعت بالا حس میکنید در اصل دریچه های ترمز است که فشاری را که از سیلندر اصلی به ترمز ها منتقل میشود کنترل می کند.
ECU:
ECU واحد کنترل الکترونیکی است که سیگنال های سنسور را برای محاسبه سرعت و شتاب چرخ ها دریافت, افزون و یا فیلتر میکند.ECU سیگنال ها را از مدار دریافت کرده و فشار ترمز را کنترل میکند.
واحد کنترل هیدرولیک:
واحد کنترل هیدرولیک سیگنال ها را از ECU برای رها کردن و اعمال ترمز در وضعیت ضد قفل, دریافت میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.